TBS (2008)

Regie: Pieter Kuijpers | 88 minuten | thriller | Acteurs: Theo Maassen, Lisa Smit, Bob Schwarze, Ria Marks, Karst Woudstra, Flip Filz, Romana Vrede, Martijn de Rijk, Menno van Beekum, Roos Ouwehand, Kevin Llewellyn, Bing Wiersma, Peter van Bokhorst, Yale Sackman, Pim Lambeau, Mike Meijer, Sacha Bulthuis, Jobst Schnibbe, Pieter Embrechts, Joren Seldeslachts, Stef Aerts, Caspar Brakel, Bert Knockaert

Johan, de hoofdrol in ‘TBS’, wordt gespeeld door de bekende cabaretier Theo Maassen. Qua casting is die keuze zonder meer geslaagd. Met zijn grote lijf en zware baardgroei is zijn fysieke verschijning imponerend en straalt hij een zekere ‘dreiging’ uit. In eerdere bijrollen in meerdere films deed Theo acteurservaring op.

De film begint met een sessie van een praatgroep in de TBS-instelling waarbij Johan het spel meespeelt. Johan is veroordeeld voor de moord op zijn vader en zijn zusje. Hij staat in een groep, praat over de moord op zijn vader die hij heeft gepleegd en waarvoor hij in de TBS-instelling zit en vraagt uitdagend aan de psychologe: ‘Heb ik het zo goed gedaan?’

Als hem echter proefverlof wordt geweigerd wordt hij wanhopig. Hij geeft toe zijn vader te hebben vermoord omdat die hem seksueel misbruikte. Hij ontkent echter hardnekkig de moord op zijn zusje en zegt dat zijn vader haar ook misbruikte en heeft vermoord. Nu zijn moeder hem niet wil opzoeken en ook contact weigert kan hij de onschuld die hij daarover claimt nooit bewijzen. In zijn wanhoop ziet hij geen andere mogelijkheid dan te ontsnappen. Samen met een verknipte medepatiënt gaat hij er vandoor, waarbij zij de behandelend psychologe gijzelen.

Op die vlucht komt hij via de medeontsnapte aan een wapen. Hij vlucht eerst naar zijn ouderlijk huis waar hij een herbeleving krijgt van zijn vroegere misbruik. Het huis is niet bewoond, zijn moeder verblijft elders. Ontdekt door de politie slaat hij opnieuw op de vlucht en gijzelt het dertienjarige meisje Tessa (Lisa Smit).

Aanvankelijk is Tessa doodsbang, maar Johan behandelt haar goed en heeft geen voornemen haar te schaden. Minder sterk in de verhaallijn is de situatie waarbij Tessa bij een tankstation via een hulpkreet op de spiegel hulp probeert in te roepen. Johan gedraagt zich hier uiterst verdacht, zeker bij de wijze waarop hij zich voor haar toiletdeur ophoudt. Hun beider gedrag zou bij de werknemer van het pompstation toch alarmbellen hebben moeten laten rinkelen. Johan zoekt zijn oma op, maar die zwijgt. Kennelijk is er een groot en bezwarend geheim in het verleden. Dramatische ontwikkelingen volgen. Langzaam ontvouwt zich een aantal trekken van de persoon achter het uiterlijk van Johan.

Johan geeft Tessa eten en drinken, waardoor er een paradoxale situatie ontstaat, bekend als het Stockholmsyndroom. De gegijzelde staat dan positief ten opzicht van de gijzelnemer. Tessa begint hem te vertrouwen en gaat hem helpen, vluchten is niet meer aan de orde. Als zij uiteindelijk de moeder vinden op een camping in België, volgen dramatische ontwikkelingen die toch de duistere kant van Johan laten zien. Een goede vondst is de wijze waarop Theo het onzekere 13-jarige meisje op haar gemak stelt en haar vertrouwen weet te winnen. De politie komt hen opnieuw op het spoor en er volgt een uiterst geloofwaardige achtervolging met een afloop die u zelf zult moeten gaan zien.

Intelligent en ingenieus scenario met onverwachte en soms heftige wendingen die geheel in de verhaallijn passen. Een licht en ondergeschikt punt van kritiek is dat bij de montage enkele scènes niet geheel vloeiend in elkaar overlopen. Prima locaties, ondersteund door een goede soundtrack. Overtuigend spel. Goede psychologische thriller.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 31 januari 2008