Ted (2012)

Regie: Seth MacFarlane | 106 minuten | fantasie, komedie | Acteurs: Mark Wahlberg, Mila Kunis, Seth MacFarlane, Joel McHale, Giovanni Ribisi, Patrick Warburton, Matt Walsh, Jessica Barth, Aedin Mincks, Bill Smitrovich, Patrick Stewart, Norah Jones, Sam J. Jones, Tom Skerritt, Bretton Manley, Ralph Garman, Alex Borstein, John Viener, Laura Vandervoort, Robert Wu, Ginger Gonzaga, Jessica Stroup, Melissa Ordway, Max Harris

In ‘Ted’ komt een teddybeer tot leven door de magische kerstwens van een klein jongetje, een heel zoet begin van een grove film. Maar de teddybeer groeit ook op, en blijft ook in leven tot het jongetje allang volwassen is en eigenlijk geen teddybeer meer zou moeten hebben. De teddybeer, genaamd Ted, is nogal grofgebekt, houdt van feesten, alcohol en drugs. Zijn beste vriend John, gespeeld door Mark Wahlberg, heeft een slechte baan, maar wel een leuke vriendin. Zij is het echter zat om elke keer met de onvolwassenheden van de vrienden te maken te hebben en dreigt een ultimatum te stellen. En om het drama compleet te maken is er ook nog de gestoorde vader die per se ook een levende teddybeer wil…

‘Ted’ is van de bedenkers van “Family Guy”, “American Dad” en “The Cleveland Show”. De typische humor van deze shows is iets waar je van moet houden, maar zelf als je wél fan van die series bent, is ‘Ted’ nog niet grappig. De grove opmerkingen van Ted zijn soms zeker vermakelijk, de teddybeer zegt werkelijk alles wat in Amerika vast nog taboe is of écht te ver gaat. Hier in Nederland is zijn grove mond echter niet zo choquerend en moet hij het hebben van zijn grappen en timing.

Er zitten wel degelijk grappige momenten in, maar de makers zijn toch in de verleiding getrapt door zichzelf te serieus te nemen. De serieuze toon en de ironische humor in ‘Ted’ zijn als water en olie. Door het dramatische liefdesverhaal tussen de nietszeggende grappen te zetten, snijden ze zichzelf in de vingers en komen de grappen slechts in vlagen, en is het verhaal geforceerd.

Door het romantische element lijken de grappen soms ook uit het niets te komen, als een soort tussenpauze van het echte verhaal. In de series van Seth MacFarlane gebeurt het ook regelmatig dat zo’n ongerelateerd moment uit de lucht komt vallen, maar daar werkt het beter dan in film. Want een hele scène over niks binnen een aflevering van een half uur geeft een groot contrast. Een scène over niks in een film werkt niet zoals het in een aflevering doet, omdat het een te langgerekt moment is, dat eigenlijk nog te kort is om grappig te zijn.

Gelukkig is er nog Mila Kunis, die haar rol uitstekend vertolkt en zeer geloofwaardig een gefrustreerde vrouw speelt. Misschien was ze ook wel gefrustreerd door het niveau van ‘Ted’. Misschien moet regisseur Seth MacFarlane zich bij de korte afleveringen houden, die zijn makkelijker te vullen met grappen, en daar zijn geen serieuze verhaallijnen nodig.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 13 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 6 februari 2013