Teddy (2005)

Regie: André Bergs | 3 minuten | korte film

‘Teddy’ (2006) is een dialoogvrije, korte studie van een al wat oudere man die zijn omgeving niet meer bij kan houden. Teddy is een man van middelbare leeftijd in een groene regenjas die vanaf een bankje zijn razend drukke omgeving gadeslaat. Hij ziet de wereld in een moordend tempo aan zich voorbijgaan. Het verkeer, de mensen; hij kan het allemaal niet meer bijhouden. Naast hem op het bankje zit een man die een pijp rookt en de krant leest, maar wanneer Teddy probeert met hem in contact te komen, vertrekt de man liever dan dat hij een praatje maakt. Hij staat direct op en loopt weg, waarbij zijn voetstappen steeds sneller en holler klinken en hij in een mum van tijd weer opgaat in de menigte.

Teddy besluit dan ook maar op te staan en voegt zich bij een clubje mensen dat de straat wil oversteken. Hij hoopt oogcontact met iemand te krijgen, maar iedereen kijkt strak voor zich uit, daarbij Teddy negerend. Wanneer het licht op groen gaat steekt iedereen in vliegende vaart de straat over. De trage Teddy echter hoort op het moment dat hij zijn voet op de weg zet alweer de ongeduldig ronkende motoren naast zich en moet maken dat hij wegkomt. Aan de overkant van de straat vindt hij eindelijk iemand die in hetzelfde tempo leeft als hij. Het is een klein kind dat met een bal aan het spelen is op een lege parkeerplaats. Het meisje ziet hem en de twee beginnen de bal naar elkaar over te gooien. Teddy staat op het punt de bal weer terug te gooien als hij een volwassen figuur rond het meisje ziet. Het kind en haar moeder naderen Teddy langzaam. Voor hij er erg in heeft wat er gebeurd staat ze al voor hem en krijgt de arme Teddy een flink oplawaai van de ziedende moeder, die haar kind direct met zich meeneemt. Teddy is weer alleen, er zit niets anders op om zijn eenzame tocht te vervolgen.

‘Teddy’ duurt slechts drie minuten, maar weet in die korte tijd toch voldoende effect te creëren als mood piece. Het verhaaltje is aandoenlijk, oprecht en herkenbaar. Het filmpje was aanvankelijk het afstudeerproject van regisseur André Bergs, maar hij wist er uiteindelijk zijn officiële debuut van te maken. Bergs sleepte in 2006 met dit filmpje twee prijzen in de wacht op het Franse Festival International du Film d’Aubagne. De personages zijn simpel maar effectief getekend. Teddy en het meisje zijn de enigen met menselijke trekjes, de overige figuren zijn gemodelleerd naar speelgoed, met knopjes als ogen en lange gleuven als monden, waarachter duidelijk heel wat woede schuilgaat. De achtergronden hebben wat surrealistische trekjes, maar vormen toch een geloofwaardig decor voor deze aandoenlijke aanklacht tegen de alsmaar voortrazende maatschappij, waar niemand meer tijd voor een ander lijkt te willen nemen.

Speciale vertoning: Nederlandse Animatie Tour 2008