Teen Wolf (1985)

Regie: Rod Daniel | 88 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: Michael J. Fox, James Hampton, Susan Ursitti, Jerry Levine, Matt Adler, Lorie Griffin, Jim McKrell, Mark Arnold, Jay Tarses, Mark Holton, Scott Paulin, Elizabeth Gorcey, Melanie Manos, Doug Savant, Charles Zucker, Clare Peck, Gregory Itzin, Doris Hess, Troy Evans, Lynda Wiesmeier, Rodney Kageyama, Carl Steven, Richard Brooks

Wat is er toch met Michael J. Fox gebeurd? De tienerster uit “Family Ties” en ‘Back to the Future’ kreeg te maken met een serieuze vorm van de ziekte van Parkinson die zijn carrière ingrijpend beïnvloedde. Fox is nu, naast wat gastrolletjes (“The Good Wife”, “Rescue Me”) en voice-acting werk, vooral bezig met het schrijven van een aantal goedverkochte boeken over zijn levensloop, zijn strijd tegen Parkinson en zijn positieve kijk op het leven. Hoe anders was dit midden jaren 80. Fox was, na een langzaam begin, gearriveerd als jonge tienerster door zijn rol in de hitserie “Family Ties”. Hij maakte met de eerste ‘Back To The Future’ film in 1985 eveneens een klapper in de bioscoop. In datzelfde jaar was Fox ook te zien in de tienerkomedie ‘Teen Wolf’. Hoewel deze film niet van dezelfde klasse is als Robert Zemeckis’ spektakelfilm eerder dat jaar moeten we hem toch niet helemaal uitvlakken. Het is wel degelijk een vermakelijke film.

Fox speelt in ‘Teen Wolf’ tiener Scott Howard, die als lid van het almaar verliezende basketballteam van zijn school zich afvraagt waar hij eigenlijk mee bezig is. Net nu bij Scott de moeilijke tienerjaren in volle hevigheid losbarsten, ontdekt hij dat hij een weerwolf is. Dit is voor hem een kans om zich eindelijk te onderscheiden op zijn school en opgemerkt te worden, vooral bij het meisje dat hem niet ziet staan. De vraag rijst echter of hij de hele situatie niet te veel naar zijn hoofd laat stijgen?

Sterke punten in ‘Teen Wolf’ zijn de charismatische vertolking van Fox als onzekere tiener Scott Howard en de charmant komische bijrollen van onder meer Jerry Levine als Scotts vriend Stiles en Jay Tarses als Coach Finstock. Op de geluidsband staan enkele lekker popnummers en de regie van Rod Daniel is afdoende. Dan maalt verder niemand erom dat het scenario, karakters en verhaal van de film wel erg ver binnen platgetreden paden blijven. Het blijft allemaal erg veilig en vertrouwd. Nergens vind je echt venijn van een horrorfilm of de diepere tragedie van een tienerdrama. Een gemakkelijk weg te happen combinatie van komedie, horror en een vleugje ‘coming of age’. Maar wel lekker op zijn tijd.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 3 juli 1986
DVD- en blu-ray-release: 28 september 2012