Teeth (2007)

Regie: Mitchell Lichtenstein | 94 minuten | horror, komedie | Acteurs: Jess Weixler, John Hensley, Josh Pais, Hale Appleman, Lenny von Dohlen, Vivienne Benesch, Ashley Springer, Julia Garro, Nicole Swahn, Adam Wagner, Hunter Ulvog, Ava Ryen Plumb, Trent Moore, Mike Yager, Nathan Parsons

Hoewel de titel iets anders doet vermoeden, is ‘Teeth’ geen film over angstaanjagende of bloeddorstige monsters. De tanden slaan in dit geval namelijk op de vagina van de mooie scholiere Dawn. Dit normalerwijze sensuele deel van het vrouwelijke lichaam is in haar geval namelijk bedekt met een rij vervaarlijke, messcherpe tanden, een gegeven dat natuurlijk zwaarwegende gevolgen heeft voor het seksleven van Dawn. Ze doet dan ook haar uiterste best om eventuele opspelende seksuele lusten te onderdrukken en is het boegbeeld van de lokale kuisheidsbeweging die waarschuwt voor de gevolgen van ondoordachte vrijpartijen voor het huwelijk. Maar het blijft voor een opgroeiende tiener natuurlijk moeilijk om een dergelijke anatomische rariteit consequent verborgen te houden.

Het verhaal dat de basis vormt voor deze film geeft natuurlijk al aan dat we hier niet te maken hebben met voer voor cinematografische fijnproevers. Een met bloederige absurditeiten gevulde horrorkomedie is daarentegen echter wel het minste dat de argeloze of geïnteresseerde kijker verwacht. Helaas valt dit ook tegen. De film sleept zich lange tijd wat traag voort en lijkt zich meer te ontwikkelen in de richting van een ‘dramedie’, een verhaal over de emotionele lijdensweg van een meisje dat een vreselijk geheim met zich meedraagt dat haar functioneren in de dagelijkse praktijk ernstig belemmert. Probleem is echter dat het flinterdunne verhaaltje niet geschikt is voor een dergelijke aanpak en dat ook de acteerkwaliteiten van het overgrote deel van de cast te beperkt zijn om zo’n opgave tot een goed einde te brengen.

Pas in het tweede deel ontwikkelt de film zich enigszins tot een scherpe, soms ranzige en bizarre mix tussen horror en pretentieloze komedie, al blijft het vreemd om te zien hoe snel Dawn transformeert van kuise, christelijke maagd tot een mannenverslindende vamp. De makers maken niet precies duidelijk hoe Dawn aan haar gemuteerde vagina is gekomen, maar de sporadische, suggestieve shots van twee rokende schoorstenen van een nabijgelegen krachtcentrale vormen waarschijnlijk een aanwijzing. ‘Teeth’ laat zien dat een origineel, gewaagd en absurdistisch idee niet altijd leidt tot een bezienswaardige of onderhoudende onzinfilm. Op een paar aardige momenten na is ‘Teeth’ namelijk een uiterst middelmatige en vlakke prent die maar weinig horrorelementen, spanning of geslaagde humor bevat.

Frank Heinen