Teigetje & Poeh op de Musical-Toer – Tigger & Pooh and a Musical Too (2009)

Regie: David Hartman | 57 minuten | animatie, familie, musical | Originele stemmencast: Jim Cummings, Chloe Moretz, Peter Cullen, Ken Sansom, Dee Bradley Baker, Brenda Blethyn, Max Burkholder, Oliver Dillon, Mark Hamill, Travis Oates, Kath Soucie, Tara Strong

Toen in 2007 de serie ‘Mijn vriendjes Teigetje & Poeh’ voor het eerst op tv vertoond werd, kwamen er naast verheugde ook geschokte reacties. Waar was Janneman Robinson (Christopher Robin)? En vooral: wie was dat roodharige meisje Tessa (Darby in het Amerikaans) met haar hondje Buster, en wat deed zij in het vertrouwde Honderd Bunderbos? Playhouse Disney gaf de ouderwets aandoende karakters een CGI make-over en transformeerde meteen de verhaallijn: Winnie de Poeh en Teigetje vormden samen met het meisje Tessa de Speurneuzen, wiens leus “Dag en nacht, hier en daar, de Speurneuzen staan voor je klaar!” de intro betekende voor allerlei belevenissen waarbij door middel van interactieve elementen de kleine kijkertjes betrokken werden. De keuze om Janneman door Tessa te vervangen is er een om over te discussiëren. Boze tongen beweren dat het allemaal commercie is, en dat kinderen eerder geneigd zijn om een “Tessa-pop” te kopen dan een “Janneman Robinson-action figure”. Natuurlijk zullen deze motieven mee hebben gespeeld, maar feit is dat Tessa in de tegenwoordige tijd meer jonge kinderen aan zal spreken dan de wat slome Janneman, hoezeer hij ook bij de bewoners van het Honderd Bunderbos hoort.

‘Teigetje & Poeh op de Musical-Toer’ is een extra lange aflevering uit de tv-reeks. Met ruim een uur is deze precies lang genoeg voor peuters, die na dit avontuur weer lekker buiten kunnen gaan spelen of – geïnspireerd door het verhaal – zelf een speurneuzenmissie op gaan zetten. Ouders moeten er rekening mee houden dat de strijdkreet meerdere malen door het huis zal schallen. Voor de oudere kijkers is er weinig lol te beleven aan deze korte film. De animaties lijken nog nauwelijks op de vertrouwde tekeningen uit het boek van A.A. Milne, zelfs de Walt Disney varianten wijken sterk af van deze kleurrijke CGI-figuurtjes. Poeh is minder knuffelig en de gezichtsuitdrukkingen zijn lang niet zo gevarieerd en overtuigend als in hun 2D versie.

Het verhaal is eenvoudig van opzet en dus voorspelbaar: nadat eerst Konijn unaniem tot burgemeester is gekozen, stijgt de macht hem naar het hoofd en bedenkt hij allerlei onuitvoerbare regels, zoals een beperking van het mogen stuiteren van Teigetje en het op gezette tijden uitvoeren van klusjes. Al gauw komt het tot een meningsverschil en wordt het Honderd Bunderbos in tweeën opgedeeld, waarbij Teigetje als burgemeester van de andere helft wordt aangesteld. Uiteraard komen de dieren er achter dat ze helemaal niet zonder elkaar kunnen en dat alles maar weer in oude staat hersteld moet worden. En dat is net zo moralistisch als het klinkt. Voor de jongste kijkertjes is elke minuut van ‘Mijn vriendjes Teigetje & Poeh’, zo ook ‘Teigetje & Poeh op de Musical-Toer’, echter een klein kijkfeestje. De eenvoudige verhaallijn wordt opgeleukt met vrolijke liedjes (het wachtwoorden liedje is zelfs voor de volwassen kijkers nog best inventief en grappig) en het wordt nergens eng of spannend, ideaal voor bange hartjes dus. Een echte musical, en je bent immers nooit te jong om daarmee te beginnen.