Terminator 3: Rise of the Machines (2003)

Regie: Jonathan Mostow | 109 minuten | actie, drama, avontuur, science fiction | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl, Kristanna Loken, Claire Danes, Mark Famiglietti, David Andrews, Earl Boen, Moira Harris, Chopper Bernet, Christopher Lawford

Het verhaal van ‘Terminator 3: Rise of the Machines’ speelt zich tien jaar na ‘Judgment Day’ af. Om te voorkomen dat hij wordt gevonden, heeft de nu tweeëntwintigjarige John Connor geen vaste woon- en/of verblijfplaats. Hij heeft geen vast werk, geen telefoon of creditcards. Dit allemaal omdat hij niet geregistreerd wil staan in een computer (lees: machine). Het computernetwerk Skynet, dat verantwoordelijk is voor de creatie van Terminators, is immers nog steeds naar hem op zoek. “Judgment Day” is niet van de baan, maar slechts uitgesteld.

Het thema van de film is natuurlijk nog steeds actueel. Daar waar ‘The Terminator’ nog als revolutionair werd bestempeld, zijn de sequels minder vernieuwend. Zij borduren meer voort op het succes van de eerste film, dan dat zij het thema verder uitwerken. James Cameron maakte met ‘The Terminator’ een statement tegen de wapenwedloop en een nucleaire oorlog. Hij waarschuwde ook voor het feit dat ‘machines’ het leven van de mensheid steeds verder zouden gaan beheersen. Ook nu is er nog steeds sprake van een wapenwedloop. Al heeft er een verschuiving plaatsgevonden tussen de deelnemers. En merken we dat we steeds meer dat we niet meer zonder computers kunnen.

John Mostow, bekend als regisseur van ‘U-571’ (2000), heeft geprobeerd het niveau van de eerste twee “Terminator”-films te evenaren, maar is daar niet in geslaagd. De film valt grofweg in twee delen op te splitsen. De tweedeling is ontstaan omdat hij eigenlijk alle actie voorzien van de hoogst noodzakelijke dialogen (eigenlijk meer oneliners) in het begin van de film heeft gestopt. De toeschouwer wordt overdonderd door sensationele actiescènes, waarvan er meerdere toch wel over de top zijn. Een voorbeeld hiervan is de achtervolgingsscène met de brandweerauto. In het tweede deel probeert hij het gemis aan karakterontwikkeling in het eerste deel te compenseren, maar het is dan al te laat. Dit is op zich jammer want er had op dat vlak zeker meer ingezeten.

Om een extra dimensie aan het verhaal toe te voegen komt er uit de toekomst een nieuwe Terminator T-X model die nog geduchter en gevaarlijker is dan al haar voorgangers. Deze meedogenloze, emotieloze Terminatrix wordt door het Noorse model Kristanna Loken gespeeld. Zij heeft net zoals Arnold Schwarzenegger niet al te veel tekst. Zij komt terug om af te maken waar haar voorgangers aan waren begonnen in de eerdere ‘Terminator’-films. Het tweede nieuwe personage is dierenarts Kate Brewster (Claire Danes). Zonder dat zij het weet is zij aan John Connor verbonden en moeten zij beiden overleven om de wereld te redden van een overname door machines.

Arnold Schwarzenegger keert natuurlijk weer eens terug, nu als een verouderde model T-101, een replica van de originele Terminator. Hij komt uit de toekomst om hen te beschermen tegen de geavanceerde T-X. Het is duidelijk dat hij één is met het personage, die hij speelt. Moeiteloos stapt hij in de rol van Terminator, al kun je wel zien dat hij niet meer de jongste is. Een ander in de rol van Terminator dan Arnold Schwarzenegger valt moeilijk voor te stellen. Dit zou je ook kunnen denken van Linda Hamilton en Edward Furlong. In de praktijk valt dit reuze mee. De nieuwkomers Nick Stahl en Claire Danes weten met hun acteerprestaties te overtuigen en leveren het bewijs dat je ook zonder Linda Hamilton en Edward Furlong verder kan gaan.

Ook ‘Terminator 3: Rise of the Machines’ heeft net zoals zijn voorgangers een open einde. De vraag is natuurlijk of er een vervolg komt. Het heeft er alle schijn van, maar het valt te betwijfelen of dit, ondanks zijn beroemde oneliner “I’ll be back…”, met gouveneur Arnold Schwarzenegger zal zijn.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 24 juli 2003