Terror Island – Private Property (2005)

Regie: Elizabeth Dimon | 90 minuten | thriller | Acteurs: Tomas Arana, Mirjana Jokovic, David Thornton, Bobby Amore, Richard Parent

Het leven van Tess, die woont op een eenzaam en klein eilandje, wordt abrupt verstoord door twee mannen die op een dag komen aanspoelen op het strand. Ze hebben een ongeluk gehad en een van de twee is gewond. Ze dragen een kistje bij zich met daarin een gevaarlijk beestje maar willen verder weinig over zichzelf loslaten tegen Tess. Tess ziet hun aanwezigheid op het eiland en in haar huis niet zitten, ze verstoren haar rustige leventje. Ze ziet zich geconfronteerd met de dreiging van geweld.

Dat is echter niet alles. Ook Tess draagt diepe geheimen met zich mee. De belangen en geheimen van de drie beginnen door elkaar te lopen en er ontstaan gevaarlijke onderlinge spanningen. De film werpt veel vragen op maar geeft géén of enkel onbevredigende antwoorden. Het brengt opvallende personages en rare voorvallen naar voren maar slaagt er nooit in dit van een degelijke ondergrond te voorzien waardoor het zichzelf al snel belachelijk begint te maken. Twee mannen die na een geheimzinnig ongeval op een eilandje aanspoelen en op jacht zijn naar een gevaarlijk en mysterieus beest en een vrouw die van alles te verbergen lijkt te hebben zouden spannende uitgangspunten kunnen zijn maar dat is hier helaas allerminst het geval.

Het beest krijg je nooit te zien en de geheimen van de vrouw zijn zo bizar en vergezocht dat enige vorm van spanning ver te zoeken is. Wat overblijft is een hoop rarigheid die zichzelf bovendien veel te serieus lijkt te nemen, want veel humor komt er niet aan te pas. Het gebrek aan humor breekt het geheel dan ook uiteindelijk op. Wat luchtige zelfspot of meer lachende gezichten hadden het geheel een positieve draai kunnen geven, maar niks van dit alles is hier aanwezig. Wel zien we chagrijnige gezichten, agressieve dialogen en een constante sfeer van onderling wantrouwen tussen de drie hoofdpersonen. Dit gaat gepaard met veel matte, grauwe kleuren en een nogal suffe score van onder andere Cyndi Lauper wat het geheel tot een nogal droge en troosteloze bedoeling maakt. Wat ongeloofwaardige romances maken het er niet beter op. Het acteerwerk is daarbij weinig overtuigend. Bijgestaan door zwakke dialogen en doorzichtige emotionele diepgang in het verhaal zullen de acteurs zelfs de meest naïeve kijkers niet weten te overtuigen.

‘Terror Island’ is een absurde en slechte film die nergens overtuigt of ook maar enigszins weet te boeien. Het acteerwerk is matig, het verhaal ronduit slecht en het oogt allemaal ontzettend knullig. Nou kunnen sommige slechte films op een of andere wijze vermakelijk zijn of ondanks enige gebrekkigheden toch respect afdwingen door creativiteit en lef te tonen. ‘Terror Island’ doet dat allemaal niet en kan daarom het best door iedereen gemeden worden.

David Croese