Texas Chainsaw (2013)

Regie: John Luessenhop | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Alexandra Daddario, Dan Yeager, Trey Songz, Scott Eastwood, Tania Raymonde, Shaun Sipos, Keram Maliki-Sánchez, James MacDonald, Thom Barry, Paul Rae, Richard Riehle, Bill Moseley, Gunnar Hansen, David Born, Sue Rock, Ritchie Montgomery, Marilyn Burns, Dodie Brown, David Bell, John Dugan, Sam McKinzie, Veleka Gray, Scott A. Martin, Tori London, Justin Beau Howell

Leatherface is niet kapot te krijgen. Hollywood is dolblij met de iconische kettingzaagkiller, want hij mag te pas en te onpas in onpasselijke slashers opdraven. In 2013 was hij kortstondig in de bioscoop te zien in ‘Texas Chainsaw 3D’, een film die snel in elkaar gezet is om op het succes van de 3D-hype mee te liften. Nu de rage rond drie dimensies is gaan liggen, verschijnt de film op dvd en blu-ray. Is ‘Texas Chainsaw 3D’ ook in 2D te pruimen?

In ‘Texas Chainsaw’ leer je dat Leatherface geen fijne familie heeft. Het duurt dan ook niet lang voordat ze in aanraking komen met de sterke arm der wet en een horde boze stadsbewoners. Jaren later ontdekt Heather Miller (Alexandra Daddario) dat ze geadopteerd is en iets met de kettingzaagslingerende killer te maken heeft.

Het is overduidelijk nooit de intentie van B-filmer John Luessenhop geweest om iets goeds neer te zetten. Alles aan deze film is goedkoop. Hoofdrolspeelster Daddario is waarschijnlijk gecast vanwege haar gelijkenis met Zooey Deschanel (die wel populair is) en zanger Trey Songz mag opdraven om vrouwelijke publiek te trekken. Voor beide ‘acteurs’ geldt dat ze enkel vanwege hun uiterlijk zijn gecast, want acteren kunnen ze niet. Songz trekt zijn shirt uit en noemt dat “een personage neerzetten”, terwijl Daddario haar hertenblik inzet en dat “een personage vertolken” vindt. Slecht spel is op zich niet zo erg in een slasher, maar het punt is dat Luessenhop te veel op de cast leunt. Hij wil spanning genereren en doet dat door in een tergend traag tempo een paar doodsaaie mensen te introduceren.

Hij verspilt een half uur aan deze soapachtige non-ontwikkelingen. Als de kettingzaag gaat grommen, wordt het wat interessanter maar ook niet veel. Er zit een aantal gore scènes in deze film maar te weinig om de diehard-fan tevreden te stellen. Daarnaast is de nieuwe Leatherface niet erg angstaanjagend. Hij heeft een nieuw (goedkoop ogend) masker en wordt door een andere, minder sterke en fysieke acteur vertolkt. De 3D-toevoeging aan de titel is niet erg indrukwekkend. Op een paar voorspelbare scènes na (iets met een kettingzaag die op je afkomt), is er niets van te merken.

De ‘Texas Chainsaw Massacre’ franchise is op. Kapot. Uitgemelkt. Hollywood stop er gewoon mee en verzin wat nieuws. Op deze ongeïnspireerde meuk zit toch niemand meer te wachten?

Waardering: 1

Bioscooprelease: 24 januari 2013