Texas Killing Fields (2011)

Regie: Ami Canaan Mann | 105 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Jessica Chastain, Chloe Moretz, Sam Worthington, Jeffrey Dean Morgan, Stephen Graham, Annabeth Gish, Sheryl Lee, Jason Clarke, D’Arcy Allen, Leanne Cochran, Donna Duplantier, Sean Michael Cunningham, Becky Fly, James Hébert, Lyle Brocato

Hoe komt het dat een regisseur voor haar vuurdoop klappers als Sam Worthington en Jeffrey Dean Morgan krijgt toegestopt? Misschien helpt het wel dat vaderlief een meester van de cinema is en toekijkt als producer. Kinderen van beroemde ouders zullen altijd met argusogen bekeken worden. Voor Ami Canaan Mann zal het niet anders zijn. Haar vader is niemand minder dan Michael Mann, maker van meesterwerken als ‘Heat’ en  ‘The Insider’. Ami levert met ‘Texas Killing Fields’ een aardige maar zeker niet foutloze film af. Maar de cineaste veroordelen op basis van haar genen zou bijzonder oneerlijk zijn.

In het broeierige hinterland van Texas gebeuren rare dingen. Sinds geruime tijd verdwijnen er in de buurt van de mysterieuze velden, de zogenaamde killing fields, jonge vrouwen. Mike Souder en Brian Heigh zijn twee rechercheurs die zich aanvankelijk bezighouden met het bewaken van de openbare orde. Wanneer ze echter het lijk van een meisje ontdekken, raakt Heigh steeds meer in de ban van de andere onopgeloste verdwijningen. Dit tegen de zin van Souder, die vindt dat ze hun jurisdictie schenden.

In deze prent worden er twee grote verhaallijnen tegen elkaar uitgespeeld. En dat is meteen het grote manco van deze thriller. Het geheel komt warrig en hakkelend over. De overvloed van personages die nogal flets en halfbakken rond paraderen, strooit ook al serieus zand in de tandwielen van ritme en structuur. Dat is niet meteen de fout van Ami Mann maar van een luie scenarist. Het lot van een aantal figuren blijft onduidelijk en naar het einde toe loopt de film leeg als een ballon. De uiteindelijke ontknoping is dan ook een janboel. De verrassing is trouwens al lang op voorhand verraden. De cinematografie camoufleert nog partieel de gebreken van het onrustige scenario. Mann zet een unheimisch sfeertje neer dat perfect past bij de grimmige gebeurtenissen. Dit is meteen een motivering om toch verder te kijken.  De appel valt inderdaad niet ver van de boom. Nu nog een spitant draaiboek vinden.

Jochem Geelen

Bioscooprelease: 1 december 2011
DVD- en blu-ray-release: 28 maart 2012