Thank You For Smoking (2005)

Regie: Jason Reitman | 92 minuten | drama, komedie | Acteurs: Aaron Eckhart, Katie Holmes, Rob Lowe, William H. Macy, Robert Duvall, Maria Bello, J.K. Simmons, Sam Elliott, Adam Brody, Cameron Bright, David Koechner, Kim Dickens, Connie Ray, Todd Louiso, Marianne Muellerleile, Joan Lunden

‘Thank You for Smoking’ is een Amerikaanse satire die handelt over lobbyen, mediageilheid en kaas uit Vermont. Hoewel de titel anders doet vermoeden, heeft deze komedie niet eens zo heel veel met roken te maken. Hoofdpersoon Nick Naylor is dan wel lobbyist en woordvoerder voor de tabaksindustrie, maar hij had het net zo goed voor kernenergie, bonthandel of wapenfabrikanten kunnen zijn. Met zijn talent voor taal en logica weet hij alles wat krom is recht te praten, zonder de minste gewetensnood.

‘Thank You for Smoking’ beperkt zich trouwens niet tot lobbyisten, al komen ook de collega’s van de alcohol- en wapenlobby voorbij; de film richt zijn pijlen ook op antirookactivisten en de media. We zien een senator die als een moderne McCarthy een heksenjacht tegen de tabaksindustrie ontketent en een journaliste die er wel erg onorthodoxe interviewtechnieken op nahoudt. Waar ‘Thank You for Smoking’ dan ook vooral over gaat, is het gebrek aan ethische principes in de wereld van het grote geld. En ook over de toepassing van logisch vernuft en verbale vaardigheid, een combinatie die nog altijd dodelijker is dan welke sigaret dan ook. Leunend op haar scherpe humor en intelligente dialogen weet de satire voor de volle speeltijd te overtuigen.

Hoewel je als kijker weet dat de boel flink wordt overdreven, slaat bij sommige scènes toch de twijfel toe. Een doodshoofd op een pakje sigaretten? Een antirookterrorist die zijn tegenstanders met nicotinepleisters te lijf gaat? Het zou zo maar kunnen. Daarnaast beschikt ‘Thank You for Smoking’ over een geweldig stel acteurs. Met Katie Holmes als voortvarende journaliste, Sam Elliott als terminale Marlboro Man, William H. Macy als doorgedraaide senator en Rob Lowe als boeddhistische Hollywoodbons zit het qua bijrollen wel goed. Maar ook Aaron Eckhart doet het in de rol van Nick Naylor heel behoorlijk, al is zijn personage het minst boeiende van het stel.

Alles bij elkaar is ‘Thank You for Smoking’ een van de leukste satires van de laatste jaren geworden. Geschikt voor rokers en niet rokers, al kun je hem toch het best bekijken met een sigaretje, een glas bier en een stukje Cheddar Cheese uit Vermont. En daarna weer flink aan de Becel.

Bioscooprelease: 9 november 2006