Thanks for Sharing (2012)

Regie: Stuart Blumberg | 110 minuten | komedie, drama | Acteurs: Mark Ruffalo, Tim Robbins, Gwyneth Paltrow, Josh Gad, Joely Richardson, Patrick Fugit, Pink, Carol Kane, Emily Meade, Isiah Whitlock Jr., Michaela Watkins, Poorna Jagannathan, Natalia Volkodaeva, Paul Urcioli, Kenneth Maharaj, Meng Ai, Juan Leon, Geoffrey Molloy, Okieriete Onaodowan, Maureen Sebastian, Marcus Neville

Is seks echt wel zo leuk? Sinds het onvolprezen ‘Shame’ van Steve Mcqueen weten we dat seks voor een grote groep mensen eerder een probleem is dan een genot. Sinds de komst van internet is porno altijd maar één muisklik weg, wat heeft geresulteerd in een groeiend aantal seksverslaafden. Enter ‘Shame’. En enter ‘Thanks for Sharing’.

In ‘Thanks for Sharing’ volgen we het wel en wee van drie mannen die elkaar ontmoeten op bijeenkomsten van de Anonieme Seksverslaafden. Mike is een oudere ex-verslaafde, die nu als mentor probeert om andere verslaafden op het rechte pad te houden. De middelbare Adam is vijf jaar clean, en denkt klaar te zijn voor een relatie met de leuke Phoebe. Jongste van de drie is Neil, een fors uitgevallen grappenmaker die een verplicht rehabilitatieprogramma volgt, nadat hij in de metro een vrouw lastig viel.

Waar ‘Shame’ de symptomen van seksverslaving verbeeldt, gaat ‘Thanks for Sharing’ meer over de achtergrond van de verslaving, over het afkickproces en het leven daarna. Neil heeft een flink minderwaardigheidscomplex, moeder van alle verslavingen, wat leidt tot verwaarlozing en tot een verslaving aan seks. Bij de ogenschijnlijk genezen Mike merken we wat er gebeurt als je een belangrijke stap overslaat uit het herstelprogramma. Bij Adam zien we hoe een ex-verslaafde nog iedere dag worstelt met zijn verslaving. Een televisie of laptop op de hotelkamer gaat niet, dan is de verleiding te groot.

Het is duidelijk dat de makers zich uitgebreid hebben verdiept in de materie. Zowel de demonen van de (ex)verslaafde als de problemen in relationele sfeer komen geloofwaardig over. Bovendien hebben de makers de problematiek in een ambachtelijk scenario gegoten, met stevige karakters en uitgewerkte verhaallijnen.

Toch haalt ‘Thanks for Sharing’ nooit het niveau van ‘Shame’. Aan het begin van de film vraagt Adam aan Neil of hij wil stoppen met grappen maken. Je zou hetzelfde aan de makers willen vragen. De vele komische momenten vloeken met het serieuze onderwerp en met de dramatische ontwikkeling van het verhaal. Ook lijkt de film soms te veel op een langgerekte commercial voor het 12-stappenplan van het Anonieme Verslaafden programma.

Neemt niet weg dat ‘Thanks for Sharing’ prima te bekijken is. Een drama dat iets belangrijks heeft te melden en dat op een aantrekkelijk manier doet. Voor niet-verslaafden een overtuigende waarschuwing. Voor een verslaafde misschien een halve stap op weg naar herstel.

Bioscooprelease: 31 oktober 2013
DVD-release: 8 april 2014