That’s My Boy (2012)

Regie: Sean Anders | 114 minuten | komedie | Acteurs: Adam Sandler, Andy Samberg, Leighton Meester, Vanilla Ice, James Caan, Milo Ventimiglia, Blake Clark, Meagen Fay, Tony Orlando, Will Forte, Rachel Dratch, Nick Swardson, Peggy Stewart, Luenell, Ciara, Ana Gasteyer, Eva Amurri Martino, Justin Weaver, Susan Sarandon, Todd Bridges, Dan Patrick, Rex Ryan, Alan Thicke, Ian Zearing, Dennis Dugan

‘That’s My Boy’ is een flauwe komedie die zwaar leunt op onderbroekenlol en discutabele “poep-en-pies” grappen die vooral een melig en niet al te nuchter publiek zal aanspreken. In het Engels is een prachtige uitdrukking voorhanden “phoning it in”, wat vrij vertaald ongeveer uitkomt op “je er met de Franse slag van af maken”. Dat is precies wat hoofdrolspeler Adam Sandler hier aan het doen is. Ongeïnspireerd sukkelt hij zich door de niet al te ingewikkelde plot heen, alsof hij intussen bezig is met het bedenken wat hij met het geld gaat doen dat hij voor dit schamele product opstrijkt.

Sandler speelt Donny Berger, een loser die ooit beroemd werd vanwege een geruchtmakende zaak: als scholier had hij een relatie met zijn lerares Mary (Eva Amurri Martino), die resulteerde in een zwangerschap. Mary verdwijnt voor dertig jaar achter de tralies en Donny melkt zijn beroemdheid tot op de laatste cent uit – het meeste daarvan wordt in een fotomontage uitgebeeld – maar als de geldstroom opdroogt, verdwijnt hij in de vergetelheid. Door een belastingschuld van 43.000 dollar moet hij echter weer aan geld zien te komen. Toevallig komt hij erachter dat zijn zoon Han Solo Berger (Andy Sandberg) het komende weekend gaan trouwen. Donny heeft al jaren geen contact meer met zijn zoon, die zijn naam veranderd heeft in Todd Peterson en een succesvolle hedgefund manager is. Donny ziet mogelijkheden om aan geld te komen, te meer als hij op reality-tv wijze een bezoek aan zijn voormalige geliefde in de vrouwengevangenis denkt te brengen.

Een slap verhaaltje volgt, dat van flauwe en/of seksistische grap naar grappig bedoeld voorval naar flauwe en/of seksistische grap struikelt. Heel af en toe neigen de capriolen van Sandler en consorten tot een onwillekeurige glimlach – tenslotte heeft Sandler als komiek heus wel talent – maar dat zijn momenten van zeer korte duur. ‘That’s My Boy’ is gevuld met verlopen celebrities, Donny wordt op tv gespeeld door de vergeten Ian Ziering (ooit uit “Beverly Hills 90210”) en er is een verbazingwekkend grote rol voor eendagsvlieg Vanilla Ice (een rapper die ooit één hit scoorde). Van een geheel ander kaliber acteurs zijn James Caan als vechtlustige priester en Oscarwinnares Susan Sarandon als de oudere Mary. Wat die twee bezielde om in zo’n niemendalletje mee te spelen, is echt een raadsel. Zij kunnen de film echter niet redden. Tegenover de met een mat getooide Sandler speelt Sandberg overigens grotendeels de “straight guy”, dat wil zeggen, hij krijgt zelf vrij weinig te doen om zijn eigen komische talenten te laten zien, omdat hij vooral als leidend voorwerp fungeert. Als zijn verloofde met een ranzig geheim is Leighton Meester te zien, die niet meer doet dan een mooi gezichtje zijn.

En zo loopt de ballon steeds verder leeg en lijken de makers het geluid dat er daarbij uitkomt, echt hilarisch te vinden. Origineel wordt het nergens (oké, de rugtatoeages van New Kids On The Block en Fantasy Island zijn best goed gevonden), maar verder is de film gevuld met zwaarlijvige strippers, een oversekste oma en nogal wat politiek incorrecte grappen van het niveau “van dik hout zaagt met planken” die meestal de plank volledig misslaan. Futloos en vaak pijnlijk onleuk, waardoor de film afkijken zonder stimulerende middelen soms best een beproeving te noemen is. Wie Sandler haat, zal ‘That’s My Boy’ sowieso overslaan, maar dit is zeker geen eervolle vermelding op zijn filmografie waard.

Kortom: het advies is: tegen elke prijs vermijden.

Hans Geurts

Waardering: 1.5