The Accidental Husband (2008)

Regie: Griffin Dunne | 91 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Uma Thurman, Colin Firth, Jeffrey Dean Morgan, Sam Shepard, Lindsay Sloane, Justina Machado, Keir Dullea, Isabella Rossellini, Ajay Naidu, Jeffrey Tedmori

Emma Lloyd heeft uitgesproken ideeën over welk soort liefde kans van slagen heeft en welke niet. Haar stellige adviezen vinden gretig aftrek onder grote lagen van de bevolking. Zo ook bij Sofia (Justina Machado) die tijdens Emma’s mateloos populaire radioprogramma haar twijfels uit over haar aanstaande huwelijk met Patrick Sullivan. Ten overstaan van een groot luisterpubliek, waarvan ook Patrick en zijn vrienden deel uit maken, adviseert Emma Sofia om haar verloving te verbreken met deze man die ze ook nog eens pas vijf maanden kent.

Patrick is kapot door deze grove inbreuk op zijn privacy door iemand die hij helemaal niet kent en laat zich overhalen door zijn slimme buurjongetje Ajay (Jeffrey Tedmori) om Emma een loer te draaien. En dat lukt, want als ze de trouwvergunning in orde wil maken voor haar huwelijk met haar uitgever en verloofde Richard, is ze volgens het gemeentelijke computersysteem getrouwd met Patrick Sullivan. Om dit fantoom huwelijk te ontbinden, gaat ze naar hem op zoek. Hij voert haar dronken, pakt haar op alle mogelijke manieren in en tot haar grote schrik, blijkt Emma niet geheel ongevoelig voor zijn charmes te zijn.

Vooral het begin van de film gaat aan koddigheid, truttigheid en slecht acteren ten onder. Als Emma naar Patrick op zoek gaat, is een van zijn collega’s bezig de brandweerauto schoon te spuiten met zijn rug naar haar toe. Zou hij als hij haar hoort praten… en ja hoor, hij draait zich onverwachts om en spuit haar nat, ontzettend leuk, origineel en zo geheel onverwachts. Ook de scène in de kroeg slaat nergens op. We moeten dit leuk vinden, maar waar dan de humor precies in zit, is niet duidelijk: dat ze beweert nooit dronken te worden en vervolgens als een vaatdoek over de pooltafel en om Patricks hals hangt of dat Patrick haar als een bundel vodden over zijn schouder de kroeg uitdraagt? Beslist niet leuk.

Griffin Dunne is duidelijk geen regisseur die het beste uit zijn acteurs haalt, integendeel zelfs. De manier waarop Uma Thurman de neurotische controlfreak Emma gestalte geeft, is nogal gênant. Alsof ze nooit in ‘Tape’ (2001) of ‘Kill Bill’ (2003 en 2004) heeft gespeeld. Gelukkig trekt het na een rampzalig begin een beetje bij en begint Colin Firth, misschien na een ferm gesprek met de regisseur, goed te acteren en sleept zowaar Uma Thurman mee, zodat niet de hele film in suffigheid strandt. Maar als je ook mensen als Sam Shepard en Isabella Rossellini ver onder hun gebruikelijke niveau laat spelen, doe je iets niet goed. Zoveel talent voor je camera hebben en dan zo’n film afleveren, dat is niet best. Zonde.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 4 september 2008