The Actor – Haiyû Kameoka Takuji (2015)

Regie: Satoko Yokohama | 123 minuten | komedie | Acteurs: Ken Yasuda, Hirofumi Arai, Kôdai Asaka, Kumiko Asô, Yûki Kudô, Yoshiko Mita, Shôta Sometani, Kaoru Sugita, Shôhei Uno, Tsutomu Yamazaki

Sommige verhalen overstijgen alle culturen. Zo ook het verhaal van afgegleden acteur Takuji Kameoka in de Japanse komische film ‘The Actor’. Kameoka is ongetrouwd, alcoholist, afhankelijk van kleine rolletjes en onbeduidende films. Het is een man zonder anker, zigzaggend en stevig doordrinkend op zoek naar een veilige haven.

Zoals vaak in Aziatische films is ‘The Actor’ een film zonder echte plot. In dit geen geval geen bezwaar, want de lotgevallen van Kameoka zijn boeiend genoeg. Zo zien we hem in een toneelstuk met een authentieke diva, we volgen een bizarre en wonderschone auditie bij een Spaanse regisseur, we zien hem acteren in een derderangs-gangsterfilm en in een gewelddadig kostuumdrama. Tussendoor zijn er ontmoetingen met barmadeliefjes, regisseurs en collega’s, ontmoetingen die alles zeggen over wie Kameoka is en waar hij voor staat.

De kracht van de film zit deels in het intelligente scenario, deels in de keuzes van regisseur Satoko Yokohama. Zo zien we niet het gezicht van Kameoka wanneer hij met veel moeite zijn toneeltekst voordraagt, maar dat van zijn tegenspeelster, een gezicht dat met iedere verhaspelde zin aan lijden wint. Ook weten we vaak niet of we naar een acterende of niet-acterende Kameoka kijken. De kracht van het scenario zit vooral in de ontmoetingen. Zo is er een tegelijk komische en betekenisvolle sequentie waarin Kameoka dronken wordt met zijn sexy Filipijnse co-star Benni, nog zo’n ontheemde ziel. Ook de in alcohol gedrenkte dagen die hij doorbrengt met een bevriend acteur zijn veelzeggend.

Onder de oppervlakte van deze wereldwijze, soms absurde komedie schuilt het drama. Dit komt tot uiting in twee ontmoetingen met de charmante barvrouw Azumi (een geweldige Kumiko Aso). In al hun alledaagsheid zijn die ontmoetingen dramatisch tot op het bot.

‘The Actor’ heeft van alles te zeggen over de lusten en lasten van een leven aan de rand van de maatschappij. Over de kunstenaar die losstaat van de samenleving en die de eenzaamheid alleen weet te verzachten met de hulp van alcohol en de troost van een vreemdeling. Maar het is bovenal een ode aan het fascinerende beroep waaraan de film zijn titel dankt en waarvan filmliefhebbers iedere dag de vruchten plukken.