The Adventure (2008)

Regie: Mike Brune | 22 minuten | korte film | Acteurs: John Curran, Deborah Childs, Tim Stoltenberg, Dave Quay

Fake Wood Wallpaper Films is een onafhankelijke productiemaatschappij in Atlanta, die in 2007 met hun eerste langspeelfilm ‘Blood Car’ een groot aantal Amerikaanse filmfestivals aandeed, en nog behoorlijk succes had ook. Mike Brune speelde de hoofdrol en Alex Orr regisseerde en produceerde. Een jaar later beleeft Mike Brune zijn regiedebuut met de korte film ‘The Adventure’, Alex Orr helpt mee de film te produceren. Adam Pinney, eveneens werkzaam bij Fake Wood Wallpaper, de inspiratie voor de opvallende naam komt uit een “Seinfeld”-aflevering, was bij beide films verantwoordelijk voor de cinematografie.

‘The Adventure’ is een korte film, zoals korte films moeten zijn. Het heeft de impact van een langspeelfilm. De uitwerking van het briljante idee blaast je volledig van je stoel. De ongelooflijk slimme inval van Mike Brune om mimespelers in het verhaal te betrekken werkt uitstekend. De kracht van een goede mimespeler zit natuurlijk in het visuele, ze kunnen op niets anders terugvallen. Ook in films zijn beelden natuurlijk van groot belang, dus de overeenkomsten zijn groot. Bij mimespelers hoort een publiek, en zonder publiek geen film. De twee hoofdrolspelers in ‘The Adventure’ fungeren ook als publiek. Er is dus een aparte wisselwerking gecreëerd.

De in de auto zittende man en vrouw, die de kijker in eerste instantie alleen vanuit de lucht ziet, zijn op vakantie en zoeken naar een rustige plek om te picknicken. Ondertussen geven ze commentaar op de prachtige bosrijke omgeving. Pas wanneer ze een weg inslaan waar in volle vaart een mimespeler op hen af komt gerend, ziet de kijker het echtpaar. Ze worden aangehouden door de mimespeler en de man sluit de portieren van de auto, in de veronderstelling dat ze overvallen worden door een drugsverslaafde. Dit is echter niet wat de mimespeler in gedachten heeft en het echtpaar laat het optreden gelaten over zich heen komen: te beleefd om zo maar door te rijden, te nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren.

De film is humoristisch maar spannend tegelijk. De botte opmerkingen van het stel ten opzichte van de mimespeler zorgen af en toe voor plaatsvervangende schaamtegevoelens. De afgelegen locatie is perfect gekozen, het park waarin de film – in één dag – opgenomen is, heeft door de volmaakte rust en het gebrek aan voorbijgangers, een bijzondere sfeer, en het gevoel dat je erbij krijgt kan makkelijk omslaan van sereniteit naar onbehagen en zelfs angst. ‘The Adventure’ werd opgenomen op de dag dat Mike Brune’s favoriete regisseur en inspiratiebron Michelangelo Antonioni stierf, en de titel ‘The Adventure’ kan opgevat worden als eerbetoon aan Antonioni’s ‘L’avventura’ – tevens lievelingsfilm van Mike Brune. De regisseur zegt hier zelf over dat Antonioni, ondanks dat hij de regisseur pas na zijn tienerjaren ontdekte, de reden was dat hij gemotiveerd bleef zijn carrière als filmstudent voort te zetten. Hij hoopt dat ‘The Adventure’ de eerste in een rij bijdragen aan films als kunstvorm is. Met een prachtcadeau als dit, is dat alleen maar te beamen. ‘The Adventure’ is een film om te koesteren. Het feit dat de film geselecteerd is als een van de vier shorts die in de spin off van het IFFR, Rotterdam en route, getoond worden in bioscoopzalen door heel Nederland, is iets om heel blij van te worden.

Waardering: 4.5

Speciale vertoning: IFFR 2008, Rotterdam en route 2008