The Adventurer: The Curse of the Midas Box (2013)

Regie: Jonathan Newman | 95 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Michael Sheen, Lena Headey, Sam Neill, Ioan Gruffudd, Aneurin Barnard, Keeley Hawes, Tristan Gemmill, Daniel Wilde, Mella Carron, Xavier Atkins, Will Payne, Oliver Stark, Sule Rimi

Het leven van de zeventienjarige Mariah staat op zijn kop wanneer zijn ouders verdwijnen en hem de opdracht geven om op zijn jongere broer te letten. De broers krijgen ieder de helft van een amulet, er wordt hen op het hart gedrukt deze goed te bewaren. Terwijl ze eerst nog onwetend zijn over hoe groot het belang van dit amulet is, komt Mariah steeds dichter in de buurt van de waarheid nadat zijn broertje wordt ontvoerd en hij er alles aan moet doen om hem te vinden. Het amulet blijkt de sleutel naar de Midas Box, een mysterieus wapen dat behalve voor enorme rijkdom ook voor de totale destructie van de mensheid kan zorgen.

Mariah zoekt werkt in het Prince Regents Hotel, gerund door Otto Luger. Samen met een dienstmeisje dat hij daar leert kennen gaat hij op zoek naar zijn broertje. Tijdens deze zoektocht komt hij ook steeds meer te weten over het geheim van de box. De hotelbaas Luger blijkt iemand met verkeerde bedoelingen. Hij ontvoert kinderen die als slaven onder de grond moeten zoeken naar de sleutel van de box. De leden van het Bureau van Antiquiteiten beschermen belangrijke objecten zoals de Midas Box en proberen het zo uit handen te houden van degene die er kwade bedoelingen mee hebben, zoals in dit geval Luger. Samen met de leider van het bureau, kapitein Charity weet Mariah het mysterie op te lossen.

Regisseur Jonathan Newman maakte met ‘The Adventurer: The Curse of The Midas Box’ een avonturenfilm die qua verhaal meer een combinatie lijkt van wat we al kennen van eerdere films. Hierdoor is de film weinig verrassend, maar de cinematografie maakt een hoop goed. Het speelt zich af in het Victoriaanse tijdperk en doordat de avontuurlijke reis zich afspeelt tussen de pracht van negentiende-eeuwse stoommachines en postkoetsen wordt het zwakke narratief soms even vergeten. Ondanks de sterke cast weten ook de acteurs niet het maximale uit hun rol te halen, omdat de echte spanning in het verhaal nu eenmaal ontbreekt.

‘The Adventurer: The Curse of the Midas Box’ is de verfilming van het eerste deel van de Mariah Mundi-trilogie van G.P. Taylor. Jonathan Newman heeft het geheel een magisch tintje gegeven, maar voor een jeugdfilm is het geheel nogal zwaar. De kinderen lijken alleen maar ellende mee te maken, waardoor er weinig over tijd blijft voor enig plezier. Daarbij is er zelfs geen sprake van een happy end zoals je zou verwachten bij een familiefilm als deze. We krijgen slechts een nietszeggende vooruitblik op de eventuele vervolgfilm. En daar moeten we het voorlopig mee doen.

Redactie Cinemagazine

DVD-release: 22 april 2014