The Amityville Horror (2005)

Regie: Andrew Douglas | 89 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Ryan Reynolds, Melissa George, Jesse James, Jimmy Bennett, Chloe Moretz, Rachel Nichols, Philip Baker Hall, Isabel Conner, Brendan Donaldson

Laat je niet afschrikken door de flauwe trailer, het clichématige verhaal en de bijna volslagen onbekende cast, deze griezelfilm is zeker de moeite waard. ‘The Amityville Horror’ is namelijk een onverwacht sterke horrorfilm geworden die de vloer aanveegt met de concurrentie. Jammer dat critici de film massaal links hebben laten liggen en ook het publiek schijnt niet echt warm te lopen voor dit product.

In dit verhaal maak je kennis met Kathy (George) en George (Reynolds), een jong paar die samen voor de kinderen van Kathy zorgen. Tot zover is alles koek en ei, maar de zaken veranderen als het gezinnetje verhuist naar een kolossaal landhuis. De woning heeft een zeer duister verleden. Een bloederig geheim dat zijn tol begint te eisen van het gezin.

Dat Hollywood enorm lijdt aan ideeënarmoede mag geen geheim heten. De ene na de andere film of tv-serie wordt uit de archiefkasten geplukt om er vervolgens een re-make of speelfilm van te maken. Dat is dus ook het geval bij ‘The Amityville Horror’. De film is jaren geleden al bewerkt tot een complete horrorsaga waarvan het ene na het andere deel genadeloos werd afgebrand door zowel publiek als critici. Van kwaliteit kon je de reeks nu niet bepaald betichten…

…Maar er zit verandering in! De gloednieuwe aflevering uit de ‘Amityville’ cyclus is een ongekend spannende en griezelige film geworden. Een erg knappe verdienste van de cast en crew van dit product. De verwende bioscoopbezoeker laat zich namelijk niet zo snel meer verrassen. En zeker niet door een spookhuisfilm zoals die al decennia lang worden gemaakt. ‘The Amityville Horror’ lukt dit wel door de sterke spanningsopbouw en de sympathieke personages die je te zien krijgt.

De flink afgetrainde Reynolds speelt de hoofdrol. De jonge acteur is met name bekend van zijn komische optredens in ‘Van Wilder’ en ‘Blade: Trinity’. Best aardige films in hun genre, daar niet van, maar hoogwaardig acteerwerk kon je het niet noemen. In de rolprent van regisseur Andrew Douglas laat Reynolds zien dat hij veel meer kan dan de lolbroek uithangen. De Amerikaan zet een mooie rol neer als een man die langzaamaan steeds krankzinniger wordt. Het spel van de acteur is erg naturel en krachtig. Het bijzondere is dat je ondanks zijn emotionele aftakeling en de daarbij behorende wandaden, steeds sympathie voor hem kunt opbrengen. Een mindere acteur had dat niet gekund.

De tweede hoofdrol is voor Melissa George. De chemie die zij en Reynolds hebben komt de film zeer ten goede. Je gelooft meteen dat ze man en vrouw kunnen zijn. Ook weet George de clichés die rond getrouwde filmvrouwen hangen behendig te omzeilen. Dit keer zie je geen hulpeloos huismusje dat steeds maar wacht op haar man, nee, George zet een sterke vrouw neer die overtuigend over komt.

De kindacteurtjes uit deze film zijn wat minder goed opdreef dan hun filmouders. Dat ligt voornamelijk aan hun nogal stereotype rollen. Het schattige meisje dat stemmen hoort, het bange maar lieve zoontje en de etterende puberjongen: je kent het wel. Wat ‘The Amityville Horror’ wel siert is dat niet de meest mooie kinderen zijn gecast. Behalve het dochtertje voldoet geen enkel kind aan het Westerse ideaalbeeld. Zo heeft de puber last van overgewicht en zijn kleine broertje een hazenlip.

Over het algemeen is het acteerwerk goed. Bijna alle personages zijn sympathiek, zonder overdreven of onnatuurlijk te worden. Elk karakter heeft zijn/haar slechte eigenschappen wat de geloofwaardigheid van de film vergroot. Douglas heeft er goed aan gedaan om zijn acteurs de ruimte te geven om hun personages uit te diepen. Deze aanpak zorgt voor een grote betrokkenheid met de karakters, wat uiteraard de spanning verhoogt.

En spanning zit er genoeg in ‘The Amityville Horror’. Ook al hangt de film van het jatwerk aan elkaar, Douglas weet wat zijn publiek wil. De suggestieve dreiging uit ‘The Ring’? Check! De beklemmende, grauwe sfeer uit ‘The Texas Chainsaw Massacre’? Check! Ook de wat slomere karakteropbouw uit Douglas’ film is gebaseerd op andere griezelwerkjes. Hoe dan ook, de trucjes werken in ieder geval erg goed. Je zult regelmatig schrikken van de acties die op het (bioscoop)scherm te zien zijn. En zo hoort het ook.

De visuele effecten zien er mooi uit en de sterke soundtrack maakt het geheel af. Dat ‘The Amityville Horror’ een eigen smoel gekregen, is geheel te danken aan de summiere vormgeving van Douglas. Hoe raar dat ook mag klinken. In plaats van op een grote hoeveelheid ‘blood and gore’ te leunen, gebruikt de film veel meer de kracht van de suggestie. De film wordt eigenlijk nooit echt smerig. Douglas toont bewust zeer weinig, zelfs bij een vrijscène. En dat is zeker te prijzen in een tijd waarin expliciete seks en geweld bijna onlosmakelijk met blockbusters verbonden lijken te zijn.

‘The Amityville Horror’ is een goed verzorgde horrorfilm die weliswaar allerlei elementen van de concurrentie schaamteloos heeft gekopieerd, maar dat wel op een indrukwekkende manier heeft gedaan. Dit is een zeer spannende film die zowel thriller- als horrorliefhebbers zal aanspreken.

Bioscooprelease: 21 juli 2005