The Art of Love – Ars amandi (1983)

Regie: Walerian Borowczyk | 95 minuten | drama, fantasie| Acteurs: Marina Pierro, Michele Placido, Massimo Girotti, Laura Betti, Milena Vukotic, Philippe Lemaire, Mireille Pame, Philippe Tacini, Simonetta Stefanelli, Antonio Orlando, Gian Francesco Aiello

De ‘Ars amatoria’ van de Romeinse dichter Ovidius zou een van de aanleidingen zijn geweest voor keizer Augustus om hem te verbannen naar Tomi aan de Zwarte Zee waar de voorheen in welgestelde kringen zeer geziene schrijver diep ongelukkig is geweest, maar helemaal zeker is het niet. De strekking van het werk om actief op zoek te gaan naar liefde en seks en daarbij geen middel te schuwen, strookt in ieder geval niet met de pogingen van de Romeinse keizer om huwelijkse trouw en een stabiel gezinsleven te propageren.

Deze film over het liefdesleven in Romeinse tijden is net als zo vaak al is gebeurd, en jammer genoeg waarschijnlijk nog heel vaak zal gebeuren, slechts een aanleiding om flink uit te pakken met een overdosis aan soft porno. Het enige pluspunt is dat regisseur Walerian Borowczyk geprobeerd heeft de humor die het werk van Ovidius bevat ook in de film te leggen, zoals bij de achtervolging van Claudia in een museum door haar medestudent Cornelius (Philippe Tacini) die haar volgens de instructies van Ovidius probeert te verleiden waarbij haar hitsige zwarte slavin Sepora (Mireille Pame) zo haar eigen plan trekt. Ook de vreemde badkuip die nog het meest op een aquarium lijkt waarin Claudia al haar weelderige vormen zo gunstig mogelijk voor de camera toont, is grappig en bizar.

En hij heeft zowaar een serieuze poging gedaan om kunstzinnig uit te pakken met een speciale lichtval voor de nodige symboliek en een handheld camera om de kijker de illusie te geven naar een documentaire over een serieus onderwerp te kijken. Maar uiteindelijk moet toch de welbekende penetratie van Pasiphaë door de stier in beeld gebracht worden, worden we getrakteerd op eindeloos veel geslachtsdelen en blote lijven en gefrutsel van Cornelius tussen de benen van Claudia die links van haar aan tafel zit, terwijl haar echtgenoot Macarius die rechts van haar gezeten is haar net een kus heeft gegeven. Lekker subtiel.

‘The Art of Love’ is een soft porno product overgoten met een klassiek sausje. Met het fraaie gedicht van Ovidius heeft het allemaal maar weinig te maken.

Diana Tjin-A Cheong