The Asylum (2013)

Regie: Saskia Vredeveld | 8:45 minuten | korte film

Saskia Vredeveld groeide op in Zuid-Afrika en maakte meerdere films over het land, de bevolking en haar problemen. Haar bekendste film is wellicht de documentaire ‘Leaving Mandela Park’ uit 2010, waarin jongeren uit de Townships via muziek en dans proberen te ontsnappen uit hun misère. Van een heel andere orde is de slechts negen minuten durende korte experimentele film ‘The Asylum’, die Vredeveld in 2012 maakte in samenwerking met fotograaf Roger Ballen. Hij was onderwerp van de documentaire ‘Selfportrait’ die Vredeveld al in 2002 maakte. Sindsdien werkten de twee geregeld samen, waaronder dus aan ‘The Asylum’, waarin geen gebruik wordt gemaakt van professionele acteurs, maar ‘echte’ mensen uit de zelfkant van de samenleving van Zuid-Afrika’s grootste stad, Johannesburg.

Het in stemmig zwart-wit en op 16-mm-film geschoten ‘The Asylum’ is een nogal naargeestig modern sprookje over de meest diepgewortelde verlangens van de mens. Centraal staan drie gehavende mensen – een man, een vrouw en een kind – die in een troosteloze betonnen wereld een toevluchtsoord zoeken; een asiel in de meest letterlijke betekenis van het woord. Ze worden omringd door duiven, ratten, hanen en eenden en zoeken een manier om hun verlangens vorm te geven. De man wil heersen, de vrouw wil liefhebben en het kind wil verwonderd worden. Omdat ze niet (meer) met elkaar kunnen communiceren, spelen de dieren een cruciale rol in het uiten van gevoelens en verlangens. Dat levert niet alleen dromerige, poëtische scènes op, maar ook lugubere, beklemmende beelden. ‘The Asylum’ is daardoor nogal confronterend en ongemakkelijk. Daardoor, en door zijn experimentele karakter, is deze korte film maar voor een select groepje filmkijkers interessant. Mooi gemaakt, maar geen prettige kijkervaring.

‘The Asylum’ verschijnt dinsdag 8 april 2014 op DVD (‘The Asylum – The World of Roger Ballen’).