The Awakening (2011)

Regie: Nick Murphy | 107 minuten | horror, thriller | Acteurs: Rebecca Hall, Dominic West, Imelda Staunton, Lucy Cohu, John Shrapnel, Diana Kent, Richard Durden, Alfie Field, Tilly Vosburgh, Ian Hanmore, Cal Macaninch, Isaac Hempstead Wright, Anastasia Hille, Andrew Havill, Joseph Mawle, Shaun Dooley, Nicholas Amer, Steven Cree, Ben Greaves-Neil, Sidney Johnston, Charlie Callaghan, Spike White, James Kirkham, Felix Soper, Daniel Pirrie, Ewan Andrew Walker, Katie Hart, Joseph M. Jenkins, Molly Lewis, Nick Murphy, Adam Thomas Wright

‘The Others’ uit 2001 blies het genre van de spookhuisfilm nieuw leven in door een mix van klassieke schrikeffecten, een mysterieus verhaal met een bijzondere plotwending en een ambachtelijke vertelstructuur. Een weg die feitelijk twee jaar eerder al was ingeslagen door de zeer invloedrijke ‘The Sixth Sense’ (1999) van M. Night Shyamalan. ‘The Others’ was een uiterst sfeervolle en beklemmend griezelige film waarbij de gevierde Spaanse regisseur Alejandro Amenábar met subtiele trucs het publiek aan het schrikkend maakte. Na ‘The Others’ volgde nog een rits andere spookhuisfilms waaronder bijvoorbeeld ook het Koreaanse ‘A Tale of Two Sisters’ (2003); het Spaanse ‘The Orphanage’ (2007) en meer recentelijk kan daar ‘The Awakening’ (2011) aan worden toegevoegd. ‘The Awakening’ is het filmdebuut van televisieregisseur Nick Murphy die in de eerste helft laat zien dat hij filmtechnisch best wat in zijn mars heeft. ‘The Awakening’ belooft dan ook, ondanks dat er flink leentjebuur wordt gespeeld, een spannend spookverhaal te worden.

De hoofdrol is weggelegd voor Rebecca Hall die als Florence Cathcart een soort van Sherlock Holmes speelt die op wetenschappelijke wijze spiritualisten ontmaskert die met neppe seances mensen oplichten die hopen met hun overleden familielid in contact te komen. Gewapend met een arsenaal aan moderne middelen trekt Florence ten strijde om aan te tonen dat de geestenwereld niet bestaat. Maar met een dubbele agenda, zo lijkt het, want Florence draagt flink wat emotionele bagage met zich mee en hoopt juist stiekem wel dat het mogelijk is om met de doden in contact te komen.

Wanneer Florence op het spoor van een geestverschijning in een jongenskostschool wordt gezet en het verhaal echt op gang begint te komen, gaat het echter mis. Florence haar handelingen en emotionele toestand schieten alle kanten op en enige lijn en logica is niet meer te bespeuren. De geest verschijnt op diverse manieren die niet erg in zijn aard lijken te liggen, maar wel goed zijn voor een gemakkelijke schrik bij de kijker. Daarnaast doen de overige karakters allemaal flink geheimzinnig zonder dat dit werkelijk lijkt bij te dragen tot de plot.

Uiteindelijk zit er natuurlijk nog een flinke wending in het verhaal en is het de bedoeling dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen en de kijker zich tevreden realiseert dat hij flink bij de neus is genomen. Bij de neus genomen dat zeker, maar die puzzelstukjes leveren maar een matig plaatje op dat door zijn onnodige complexiteit maar weinig bevredigt. ‘The Awakening’ is voor de onverzadigbare spookhuisfan misschien op dvd nog de moeite waard, maar de kritische kijker die naast wat enge beelden nog hoopt op een goed verhaal dat even blijft rondzingen, komt bedrogen uit.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 10 januari 2013
DVD-release: 21 mei 2013