The Bachelor (1999)

Regie: Gary Sinyor | 101 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Chris O’Donnell, Renée Zellweger, Artie Lange, Edward Asner, Hal Holbrook, James Cromwell, Marley Shelton, Peter Ustinov, Katharine Towne, Rebecca Cross, Stacy Edwards. Mariah Carey, Sarah Silverman, Jennifer Esposito, Brooke Shields, Lydell M. Cheshier, Robert Kotecki, Pat Finn, Timothy Paul Perez, Romy Rosemont, Nicholas Pryor, Maree Cheatham

Nog voor het realityprogramma ‘The Bachelor’ gepresenteerd door Irene Moors was er de gelijknamige rom-kom met Chris O’Donnell (Jimmie) en Renée Zellweger (Anne). De film is gebaseerd op de stomme film ‘Seven Chances’ (1925) met Buster Keaton. Wat deze film als unieke eigenschap heeft is de witte massa bruiden die Jimmie achtervolgt door San Francisco. Voor die scène zijn overigens ook enkele mannen in bruidsjurken gebruikt.

De film begint op leuk gevonden wijze met de analogie van vrijgezelle mannen als ‘wild mustangs’ (paarden) die een voor een met de lasso gestrikt worden door hun vriendinnen. Jimmie is zo’n wild mustangpaard bij wie het klamme zweet uitbreekt als het onderwerp van de toekomst en trouwen wordt aangesneden (een klassiek geval van bindingsangst). Hij is de laatste vrijgezel van zijn vriendenkring en in zijn ogen is dat moment daar dat ook hij er aan moet geloven (er wordt in de film een prachtige uitdrukking voor gebruikt). De prachtige Star Light Room waar iedereen komt om elkaar ten huwelijk te vragen is het toneel van ’s werelds slechtste aanzoek. Door zijn betreurenswaardige poging raakt Jimmie Anne kwijt en het stadje is er een onsterfelijke anekdote rijker. Kort daarna overlijdt Jimmies opa James, een zuurpruim met megafoon gespeeld door wijlen Peter Ustinov (1921-2004). In zijn testament heeft opa een aantal voorwaarden voor Jimmie opgenomen waaraan hij moet voldoen voordat hij aanspraak kan maken op de enorme erfenis. Jimmie is zijn enige nazaat en dit is opa’s manier om zich van nageslacht te verzekeren. Helaas voor Jimmie is hij de enige vrouw met wie hij wil trouwen nèt verloren.

Tot de erfenis behoort echter ook de biljartfabriek en daarmee staan er nu ook honderden banen op het spel van Jimmies vrienden en kennissen. Nu Anne geen optie meer is, zoekt Jimmie al zijn ex-vriendinnen op om hen een aanzoek te doen. Onder de ex-en bevinden zich de stoere politie agente Daphne (Jennifer Esposito), operazangeres Ilana (een cameo van Mariah Carey) en als een van de laatste opties, de ijskoude snob Buckley (Brooke Shields). De lijst wordt steeds korter en onaangenamer en Jimmie leert een belangrijke levensles. Jimmies vriend Marcos besluit een advertentie in de krant te zetten. Het resultaat daarvan kan men raden evenals het einde van de film. Zeer bijzonder kan hij niet genoemd worden, maar ‘The Bachelor’ is zeker een mooie, entertainende film met charmante hoofdrolspelers en een paar goede grappen.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 11 mei 2000