The Batmobile (2012)

Regie: Roko Belic | 50 minuten | documentaire | Met: Christian Bale, George Barris, Tim Burton, Christopher Nolan, Joel Schumacher, Adam West, Andy Smith, Glen Murakami, Barbara Ling, Nathan Crowley, Chris Corbould, Michael E. Uslan, Charley Zurian, Robert Greenberger, Anton Furst, Tim Flattery, Dan Didio, George Cottle, Harald Belker

Als het om legendarische auto’s in de entertainmentindustrie gaat, staat de Batmobiel bij velen toch wel in de top 3, zo niet op nummer een. Het iconische vervoermiddel van de held zonder superheldenkrachten bestaat al sinds net voor de Tweede Wereldoorlog, al reed Batman toen nog in een normale rode Sedan toen Batman verscheen in Detective Comics #27. De auto werd pas de Batmobiel genoemd in 1941. De auto was toen nog eenvoudig, omdat er simpelweg geen budget was voor franjes en snufjes, maar het begin van de donkere, gevaarlijke uiterlijk was er. Met elke verschijning, op TV, in comics en in films, kreeg het voertuig een make-over. In de bijna 50 minuten durende, zeer complete, documentaire ‘The Batmobile’ (2012) staat de Batmobiel centraal.

Aan het woord komen zowel regisseurs van TV-shows als films, producenten, acteurs die ooit de rol van Batman hebben gespeeld, tot automonteurs, stuntmannen en comic book tekenaars. Zelfs een paar bezoekers van Comic-Con mogen een duit in het zakje doen, waaruit blijkt dat iedereen een andere favoriet heeft. “Het hangt er van af wanneer je voor het eerst in aanraking komt met het personage,” zo zegt een van de geïnterviewden. Wat de geïnterviewden in ieder geval gemeen hebben is hun eindeloze fascinatie voor het voertuig. Komiek Jeff Dunham was in ieder geval zo betoverd door de auto, dat hij niet lang aarzelde toen hij het exemplaar uit ‘Batman Returns’ kon kopen. Tja, wie het breed heeft…

‘The Batmobile’ is een met zorg gemaakte documentaire, die niet alleen iets te bieden heeft voor de die hard Batman/Dark Knight-fan, maar ook voor filmliefhebbers in het algemeen interessant is. Het is boeiend om te zien hoe de evolutie van de Batmobiel heeft plaatsgevonden en wat de achterliggende gedachten van de mensen die bij de betreffende film of reeks betrokken waren zijn. Zo is het grappig om te horen dat auto-ombouwer George Barris in de jaren zestig 15 dagen en 15000 dollar aangeboden kreeg om de Batmobiel te bouwen voor de tv-serie met Adam West. Barris had onmiddellijk door waar het fout ging, toen hij de grijze Ford Lincoln Futura uit de batcave zag rijden en transformeerde het exemplaar met behulp van glanzende zwarte lak en rode strepen. Een uitstekende keuze, want dit maakte indruk! Zo vertelde Tim Burton, die later twee ‘Batman’ films zou regisseren, dat hij zich naar huis haastte om de show te kunnen kijken. En zo is voor veel mensen die de show destijds volgden Barris’ Batmobiel een inspiratie geweest om een carrière in de filmwereld te beginnen. Momenteel wordt er nog steeds getoerd met deze Batmobiel-variant en blijkt dat er nog altijd mensen warme herinneringen koesteren aan deze auto.

Het design van de Batmobiel dat op film werd vastgelegd vond altijd zijn weerslag in de wijze waarop het voertuig in comics werd getekend, maar Frank Miller bracht in 1987 een revolutie teweeg toen hij een van de belangrijkste Batman comics ooit maakte. Zijn visie op Batman was donker en naargeestig, terwijl voorheen het komische aspect van de caped crusader de boventoon vierde. Dat gevoel werd doorgevoerd in de films van Tim Burton, die met zijn verfilming een geheel nieuw territorium moest verkennen. De enige grote superheldenfilm tot dan toe was ‘Superman’ en dat was een positief karakter. Om van Batman een geloofwaardige held te maken, was een hele uitdaging, en een groot deel van het succes is te danken aan de Batmobiel, aldus Burton. Een leuke anekdote is dat toen het model eenmaal gemaakt was, Burton aan de ontwerper ervan vroeg: “Mooi hoor, maar hoe kom je er nu in?” Er was vergeten voor een deur te zorgen, wat uiteindelijk resulteerde in het cockpit-achtige schuifdeur. Ook aardig om te vermelden is het feit dat Michael Keaton twee versies van zijn Batman-cap had, omdat de oortjes van het origineel, niet in de auto pasten. En Kim Basinger was genoodzaakt haar schoenen uit te doen, voor ze in- en uitstapte, omdat de lak erg gevoelig was voor krassen.

De Batmobiel van Joel Schumacher (‘Batman Forever’ (1995) en ‘Batman & Robin’ (1997) komt ook uitgebreid aan bod. Schumacher wilde graag een dierlijk design, een soort van ademende machine, en dat is waarom hij H.R. Giger (de Zwitser die verantwoordelijk is voor het design van ‘Alien’) in de arm nam. Uiteindelijk werd zijn ontwerp niet gebruikt, maar koos men voor dat van Barbara Ling, die zich liet inspireren door doorschijnende zeebewoners als kwallen, zodat de Batmobiel een futuristisch, maar dierlijk uiterlijk kregen.

Een documentaire over de Batmobiel is natuurlijk niet volledig zonder Christopher Nolans variant van Batmans vermaarde hulpmiddel in de strijd tegen het kwaad. De Tumbler lijkt wel wat op het idee dat Frank Miller aan het papier toevertrouwde, maar heeft nog steeds de herkenbare vleermuisachtige look. ‘The Batmobile’ weet zelfs nog even een emotioneel moment in te lassen, als Andy Smith, bouwer van de Tumbler, vertelt over zijn ziekte (kanker) en wat hij graag wilde doen om de mensen die hem door deze moeilijke periode heen hebben geholpen, te bedanken. Maar er is ook ruimte voor humor, naast dit ontroerend fragment, wanneer de geïnterviewden vertellen over de auto waar ze zelf in rijden. Kortom: ‘The Batmobile’ is een informatieve en erg onderhoudende documentaire, waar fans van de films absoluut van zullen genieten. ‘The Batmobile’ staat als extra op de blu-ray van ‘The Dark Knight Rises’ en zorgt daardoor voor nog een reden om deze film op je verlanglijstje te zetten.

Monica Meijer

‘The Batmobile’ verschijnt woensdag 28 november 2012 op blu-ray (als extra op blu-ray ‘The Dark Knight Rises’).