The Beach (2000)

Regie: Danny Boyle | 119 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Leonardo DiCaprio, Tilda Swinton, Virginie Ledoyen, Guillaume Canet, Robert Carlyle, Paterson Joseph, Lars Arentz Hansen, Peter Youngblood Hills, Jerry Swindall, Zelda Tinska, Victoria Smurfit, Daniel Caltagirone, Peter Gevisser, Lidija Zovkic, Samuel Gough

‘The Beach’ is de verfilming van het gelijknamige boek van Alex Garland, geregisseerd door Danny Boyle die eerder ‘Trainspotting’ maakte. Het verhaal van de film is vrijwel ongewijzigd ten opzichte van het boek en Boyle heeft op knappe wijze dezelfde vaart weten te behouden. DiCaprio blinkt uit in zijn rol als backpacker, op zoek naar het avontuur in Thailand. Op zijn eigen filosofische manier wil hij te weten komen wat het nut is van een beschaving, en hoe een samenleving in elkaar steekt. Dit maakt zijn nieuwsgierigheid naar de mythe van “het strand” dan ook zeer groot. Want de mythe vertelt namelijk dat het daar paradijselijk is, en voor niemand toegankelijk.

Gedurende het verhaal wordt eerst de zoektocht verbeeld, en uiteindelijk ook het vinden van het strand. Er woont een groep mensen samen, als in een paradijs. Richard mag blijven met zijn vrienden, maar het strand mag verder niet bekend worden, en op bekendmaking staat dan ook een zware straf. Men ziet het geluk dat op het strand wordt gevonden, maar tegelijkertijd sluimert steeds meer het besef dat ook deze beschaving geen utopie is, en ook maar een blik geeft op een vorm van een werkelijkheid. De vraag luidt dan ook continue wie er nu in een illusie leeft. Het is dan ook niet verwonderlijk dat DiCaprio in zijn rol steeds meer paranoia wordt.

Om het verhaal op deze manier te beleven, wordt wel wat van de kijker gevraagd. Die moet zich namelijk ook bewust zijn van deze illusie, anders is het verhaal slechts een snelle videoclip, met overigens zeer hippe en goede muziek. Het camerawerk in deze film is zeer te prijzen, vooral in de scènes waarin DiCaprio zich paranoïde toont. Door de combinatie van verschillende snelheden en gebruik makend van close-ups of vreemde posities, is de paranoia op het scherm overal aanwezig. Het landschap van Thailand (nog voor de tsunami) is prachtig, en past heel erg goed bij het backpackers-gevoel.

Aan het verhaal zijn wel wat thema’s toegevoegd of uitvergroot om de film voor een groot publiek aantrekkelijk te maken. Zo is er een romance en zijn er wat verwikkelingen rondom het leiderschap van de groep. Daarnaast zijn er nog wat actie-scènes rondom een haai, die zeker spectaculair te noemen zijn, maar weinig aan het geheel toevoegen. De film is een echte aanrader vanwege zijn inhoud, de verborgen boodschap, het acteerwerk van DiCaprio en omdat de film zeer duidelijk een eigen stijl heeft. ‘The Beach’ is zeer pakkend, houdt je aandacht vast vanaf de eerste momenten en blijft nog lang in je hoofd rondgaan.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 16 maart 2000