The Best Offer – La migliore offerta (2013)

Regie: Giuseppe Tornatore | 95 minuten | drama, misdaad, romantiek | Acteurs: Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland, Philip Jackson, Dermot Crowley, Kiruna Stamell, Liya Kebede, Caterina Capodilista, Gen Seto

Regisseur Giuseppe Tornatore (bekend van meesterwerken als ‘Malèna’ en ‘Cinema Paradiso’) levert met ‘The Best Offer’ een intrigerend werkje af, met een zeer verrassende afloop.

Virgil Oldman (Geoffrey Rush) is een kunstexpert en befaamd veilingmeester die een geordend en comfortabel leventje leidt. Hij is een man met snobistische trekjes, iemand die niet uitblinkt op het gebied van communicatie en sociale contacten. Zo draagt hij altijd handschoenen (vanwege smetvrees?) en heeft hij weinig of geen vrienden. Hij dineert, eenzaam en alleen aan een speciale tafel in een viersterrenrestaurant, waar de obers hun uiterste best doen om het de gerespecteerde heer Oldman naar de zin te maken. De enige twee mensen met wie hij geregeld in contact treedt, zijn jeugdvriend Billy Whistler (Donald Sutherland), die hem op de veilingen helpt bij een geheim handeltje ‘on the side’: het verkrijgen van een eigen privécollectie van vrouwelijke portretten, en Robert (Jim Sturgess), een reparateur die hand- en spandiensten voor hem verricht.

Op een dag komt Virgil in contact met ene Claire Ibbetson (verdienstelijk gespeeld door onze eigen Sylvia Hoeks), die een schatting wil laten uitvoeren van de kunstschatten en meubels die na de dood van haar ouders in haar bezit zijn gekomen. Bij zijn eerste bezoek aan de verlopen villa van zijn cliënt stuit Virgil op enkele oude mechanieken, die hij door Robert schoon laat maken. Het blijken onderdelen te zijn van de eerste pratende robot, gemaakt door de 18e eeuwse uitvinder Jacques de Vaucanson. Niet geheel onbelangrijk, als Virgil de volledige robot zou weten te herscheppen, zou deze 8 miljoen euro op kunnen leveren! Dus blijft hij tijdens zijn bezoeken aan de villa zoeken naar de ontbrekende onderdelen, hierbij geholpen door de conciërge. Van hem hoort Virgil dat zijn cliënt aan pleinvrees lijdt en al sinds haar pubertijd niet buiten is geweest. Ze verschuilt zich in haar eigen vertrekken in de villa. Dat fascineert de hautaine Virgil in hoge mate en –benieuwd naar hoe zij eruit ziet- laat hij zich een keer opsluiten en bespioneert haar vanachter een groot beeld. Hij raakt geobsedeerd en probeert Claire op allerlei manieren het hof te maken, geholpen door Robert die hem tips geeft op amoureus vlak.

‘The Best Offer’ is niet alleen de vertaling van het hoogste, winnende bod op een veiling, maar ook een deel van het antwoord op de vraag (“Hoe is het om te leven met een vrouw?”) die Virgil aan zijn secretaris stelt: “Het is als een veiling. Je weet nooit of jouw bod het hoogste is.” Als Claire op een dag verdwenen lijkt te zijn, raakt Virgil helemaal van de kook. Hij komt bijna te laat bij een veiling en tot overmaat van ramp haalt hij, tot grote hilariteit van het publiek, de stukken door elkaar. Een bijzondere constatering: het pantser brokkelt af. De weinig toegankelijke heer Oldham vertoont trekjes van menselijke zwakte en emotie.

Van nep – de vrouwelijke portretten die Virgil verzamelt – naar echt. Maar met welk bod moet je komen om de liefde van een vrouw te winnen? De uitspraak van Billy blijkt maatgevend voor de afloop: “Onze emoties zijn als kunstwerken. Je kunt ze vervalsen.” Virgil daarentegen houdt zich vast aan zijn lijfspreuk: “Er is altijd iets authentieks in elke vervalsing.” Hoop doet leven volgens Oldman. The Old Man en het jonge meisje. Was het niet vanaf het prille begin te mooi om waar te zijn? Everything can be faked. Inderdaad, ‘The Best Offer’ draait om de verraderlijkheid van emoties. Want liefde valt niet te verwarren met obsessie…

Ruud Stift

‘The Best Offer’ verschijnt dinsdag 2 september 2014 op DVD.