The Beyond – …E tu vivrai nel terrore! L’aldilà (1981)

Regie: Lucio Fulci | 86 minuten | horror | Acteurs: Katherine MacColl, David Warbeck, Cinzia Monreale, Maria Pia Marsala

Je houdt van horrorfilms. Mooi, dan kun je dus met een gerust hart deze ‘The Beyond’ uit de schappen van je lokale videoboer grissen. Alhoewel, wacht daar maar even mee. Dit is niet het type griezelfilm dat je gewend bent. ‘The Beyond’ valt onder de categorie hardcore horror, de meest grafische tak van het griezelgenre.

De Italiaanse cultregisseur Lucio Fulci heeft zich gespecialiseerd in keiharde en zeer grafische horror. De films van de cineast draaien niet om bloedmooie tienermeisjes die achtervolgd worden door bizarre monsters. Nee, Fulci voert trage, zeer gore zombies op die op de meest gruwelijke manieren hun slachtoffers verminken. Denk aan vleesetende spinnen die zich tegoed doen aan oogbollen, lippen en tong. Of wat dacht je van een bijzonder excessieve martelscène waarin een man wordt bewerkt met een zweep en vervolgens wordt overgoten met ongebluste kalk? Niet voor de kijker met een zwakke maag of goede smaak. De echte horrorjunkie kan ‘The Beyond’ zonder twijfel uit de schappen pakken. Fulci heeft namelijk een erg sterke genrefilm gemaakt. De rolprent mag dan bijzonder goor zijn, spannend en beklemmend is ie ook.

Het verhaal gaat over de mooie Liza Merril (MacColl). De jonge vrouw erft een vervallen hotel. Het gebouw heeft echter een verschrikkelijk verleden. Een verleden vol dood en verderf.

Origineel kan je het verhaal niet noemen, maar de uitwerking ervan is bijzonder effectief. Fulci sleept je mee in een bijzonder onvoorspelbaar script vol schokkende elementen. De spanning wordt goed opgevoerd door de geijkte schrikelementen die slechts een voorbode zijn voor wat komen gaat.

De acteurs zijn niet bijster goed, maar voor het genre voldoen ze wel. MacColl is een sympathieke heldin waar je je wel in kunt verplaatsen. Ook de andere castleden zijn vrij aardig. Al merk je wel dat ze niet gewend zijn met het genre. Zo worden alle dialogen wel erg statig en bloedserieus opgedreund. Het geluidsspoor maakt ook een gedateerde indruk. De stemmen klinken hol en schel en de muziek piept er ook regelmatig op los. Toch gaat het beperkte budget waarmee deze film is ingeblikt nooit irriteren. Hoewel je het er wel aan af ziet werkt het toch goed. De krakkemikkige soundtrack zorgt voor een ongemakkelijk sfeertje en ook de special effects volstaan. Zo zijn enkele passages overduidelijk zeer amateuristisch gemaakt.

Een goed voorbeeld is een aanval van vleesetende spinnen. Fulci beschikte over slechts twee echte spinnen en de rest van het mini-legertje bestaat uit plastic exemplaren op een stokje. Als de beesten aan hun hulpeloze slachtoffer beginnen te knabbelen is het overduidelijk dat deze uit gips en kunststof bestaat. Toch is het bijzonder zenuwslopend en angstaanjagend om te zien.

Het siert Fulci dat hij niet voor de makkelijkste weg heeft gekozen. Ondanks het krappe budget heeft hij er toch voor gekozen om alles zo grafisch mogelijk in beeld te brengen. En hoewel dat niet bij al zijn werk even goed uitpakt, slaagt hij er in ‘The Beyond’ er wonderwel in. Van begin tot het eind is de film bijzonder naargeestig. Het plotse einde komt aan als een mokerslag.

Als je tegen een stootje kunt en je jezelf als die-hard horrorjunkie bestempelt dan mag je deze film niet missen. Fulci zal je geregeld schofferen en imponeren. Precies zoals het hoort in een goede horrorfilm.

Bioscooprelease: 24 september 1981