The Borderlands (2013)

Regie: Elliot Goldner | 89 minuten | horror | Acteurs: Gordon Kennedy, Robin Hill, Aidan McArdle, Sarah Annis, Lee Arnold, Drew Casson, Peter Charlton, Marcus Cunningham, Patrick Godfrey, Kevin Johnson, Luke Neal

Kun je nog verrassen in het inmiddels volledig uitgekauwde found footage genre? Nee, niet meer. Zowat elk idee is wel uitgevoerd. Dat je toch nog een paar interessante dingen kunt doen met het genre bewijst ‘The Borderlands’. Regisseur Elliot Goldner combineert humor met horror en dat resulteert in een vermakelijke en spannende horrorthriller.

In ‘The Borderlands’ onderzoekt een team specialisten wat er aan de hand is in een afgelegen kerk in Engeland. Volgens de lokale pastoor is er een wonder gaande, maar de cynische Deacon (Gordon Kennedy) gelooft er weinig van. De voor deze klus ingeschakelde techneut Gray (Robin Hill) begint hevig te twijfelen. Hij denkt dat er iets bovennatuurlijks plaatsvindt. Pater Mark Amidon (Aidan McArdle) is geïrriteerd. De geestelijke stoort zich aan de atheïstische techneut en de dwarse Deacon.

‘The Borderlands’ draait lange tijd vooral om de interactie tussen de humeurige Deacon en de irritante en nieuwsgierige Gray. Dit duo ligt elkaar in eerste instantie niet zo goed, maar gaandeweg ontstaat een voorzichtige vriendschap. Als het duo goed en wel aan elkaar gewend is – Deacon houdt van de fles en Gray is een flapuit, dat botst – wordt de dynamiek omgegooid, omdat Amidon zijn opwachting maakt. De verhoudingen komen ineens op scherp te staan.

De film brengt de verbale steekpartijen goed in beeld en omdat de hoofdpersonen ook een headset dragen (met camera), hoor je ook telefoongesprekken naar huis. Zo vertelt Gray zijn vrouw regelmatig over de voortgang van de werkzaamheden. Je krijgt daardoor een band met de personages. Doordat er een camera op de hoofden van de hoofdpersonen zit, zie je gebeurtenissen vanuit hun gezichtsveld. Bij vlagen lijkt ‘The Borderlands’  op een first person shooter, een gamegenre. Het zorgt voor meer betrokkenheid bij de personages. Het geouwehoer van Gray zorgt voor een luchtige sfeer. De film neemt zichzelf niet al te serieus en dat is verfrissend.

Spannend wordt deze film op den duur ook. Als er vreemde dingen in de kerk gebeuren, gaat het team op onderzoek. Het levert een paar ijzingwekkende scènes en een heftige finale op. Omdat je van de personages bent gaan houden, komen de gebeurtenissen harder aan. Toffe thriller!

‘The Borderlands’ verschijnt dinsdag 19 augustus 2014 op DVD en blu-ray.