The Bourne Legacy (2012)

Regie: Tony Gilroy | 135 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Jeremy Renner, Edward Norton, Rachel Weisz, Donna Murphy, Joan Allen, David Strathairn, Oscar Isaac, Scott Glenn, Albert Finney, Paddy Considine, Zeljko Ivanek, Stacy Keach, Corey Stoll, Elizabeth Marvel, Michael Papajohn, Dennis Boutsikaris, Sheena Colette, Corey Johnson, Michael Chernus, Louis Ozawa Changchien, Rachel Black, Tom Riis Farrell, Nilaja Sun, Eli Harris, Michael Berresse

Na een afwezigheid van vijf jaar is de enorm succesvolle ‘Bourne’ franchise eindelijk weer terug. Maar kun je eigenlijk wel zeggen dat de franchise echt terug is? Immers, zonder Matt Damon, die als Jason Bourne de serie groot maakte, voelt dit nieuwe deel bij voorbaat een beetje vreemd aan. Reden voor Matt Damon om zijn rol niet te hervatten, was het feit dat de regisseur van het tweede en derde deel, Paul Greengrass, al eerder te kennen gaf niet meer aan een eventueel vervolg op ‘The Bourne Ultimatum’ (2007) te willen meewerken. Toch weerhield de afwezigheid van dit duo de producenten er niet van om met een nieuw deel op de proppen te komen, waardoor we nu ‘The Bourne Legacy’ voorgeschoteld krijgen.

Voor de lastige taak om Matt Damon op te volgen is voor Jeremy Renner (bekend van onder andere ‘The Hurt Locker’ en ‘Mission: Impossible – Ghost Protocol’) gekozen. In ‘The Bourne Legacy’ speelt Jeremy Renner de rol van geheim agent Aaron Cross, die tot een zeer select groepje speciaal getrainde geheime agenten behoort waarvan alleen de hoogste bazen van de CIA weten dat ze überhaupt bestaan, een project soortgelijk aan operatie Blackbriar uit de eerdere delen. Wanneer dit hele project echter door de gebeurtenissen uit ‘The Bourne Ultimatum’ dreigt uit te lekken, besluit de CIA dat de agenten uitgeschakeld moeten worden. Dat lukt bij iedereen, behalve bij Aaron Cross. Cross weet te ontsnappen en het komt er op neer dat hij de rest van de film moet vluchten voor zijn leven.

Het idee van nieuwe regisseur Tony Gilroy (die ook al aan het script van de voorgaande delen meewerkte), was om dit vierde deel parallel aan het derde deel te laten lopen. Een heel interessant uitgangspunt, maar de grote potentie hiervan komt eigenlijk maar nauwelijks uit de verf. Gebeurtenissen uit het derde deel, zoals de schietpartij op het station in Londen en het moment waarop Jason Bourne in New York arriveert, worden wel genoemd in de film maar invloed op het verhaal van Aaron Cross hebben ze eigenlijk niet. Het is hierdoor dat ‘The Bourne Legacy’ feitelijk niet zo gek veel met de voorgaande delen te maken heeft. We krijgen een nieuwe hoofdpersoon, en een verhaal dat nauwelijks iets van doen heeft met de voorgaande delen. ‘The Bourne Legacy’ voelt dan ook eigenlijk niet echt als een ‘Bourne’ film aan, maar veel meer als een willekeurige spionagethriller. Dat is zeker voor de fans van de eerste drie delen teleurstellend.

Bekijk je ‘The Bourne Legacy’ puur als spionagethriller dan valt er ook wel het een en ander op aan te merken. Zo is de opbouw van het verhaal heel traag, het eerste half uur gebeurt er maar weinig en zitten er te veel saaie dialogen tussen de bazen van de CIA in. Ook in de rest van de speelduur willen deze dialogen maar niet interessant worden. De relatie tussen Aaron Cross en Marta (Rachel Weisz), een werkster uit het laboratorium die Aaron later ontmoet en met wie hij probeert uit de handen van de CIA te blijven, wordt helaas niet voldoende uitgediept. Hun eindeloze gesprekken over geneesmiddelen en de laatste medische ontwikkelingen zijn nogal overbodig.

Let wel, ‘The Bourne Legacy’ is nog steeds een prima thriller die fans van het genre genoeg te bieden heeft. Ook de keuze voor Jeremy Renner als de nieuwe hoofdpersoon pakt goed uit en hij overtuigt zeker. En wanneer er actie is, zoals tijdens een spectaculair gevecht in het huis van Marta en met name tijdens de latere scènes in Manilla, is deze nog steeds van een hoog niveau zoals we dat kennen uit de eerste drie delen. Het is alleen niet voldoende om dit vierde deel echt onderscheidend te laten zijn. Van een deel uit deze zo succesvolle franchise mag absoluut meer verwacht worden. De magie van de eerste drie delen is in ‘The Bourne Legacy’ ver te zoeken en zeker vergeleken met het ijzersterke ‘The Bourne Ultimatum’ is dit vierde deel helaas een forse stap terug.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 6 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 9 januari 2013