The Box Collector (2008)

Regie: John Daly | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Noah Segan, Margot Kidder, Lyne Renee, Michael Bowen, Adriana O’Neil, Marie Vinck, Victor Löw, Blane Cypurda, Matt Kippen, Brittany Scobie, Annika Moffat, Fiona Goodwin, Onalee Ames

De laatste regieklus van Britse producent John Daly, voor hij in oktober 2008 stierf aan kanker, is niet te vergelijken met films die hij gedurende zijn succesvolle carrière produceerde met zijn productiemaatschappij Hemdale. Hemdale staat achter klassiekers als ‘Platoon’ en ‘Tommy’, maar ook ‘The Terminator’ en ‘The Last Emperor’. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor de lancering van onder andere de carrière van Oliver Stone (‘Salvador’ en ‘Platoon’ werden door hem geproduceerd). John Daly had de naam films aan te nemen waar de grote studio’s hun vingers niet aan wilden branden. Had het Belgische productiebedrijf Corsan (‘The Hessen Affair’, ‘Waiting for Dublin’) dat bij ‘The Box Collector’ ook maar niet aangedurfd…

Kunstschilder Harry (Noah Segan) is een man van in de twintig, die nog bij zijn hulpbehoevende moeder Beth (Margot Kidder) woont. Deze vrouw is obsessief bezig haar zoon te beperken in zijn doen en laten. Ze bepaalt zoveel mogelijk wat hij doet en wanneer en als hij bezig is iets voor zichzelf te doen, schreeuwt ze om hulp. In het kleine dorpje waar het stel woont, wonen opvallend veel sexy en gewillige dames. In de lokale apotheek werkt de verleidelijke Julie (Marie Vinck), die Harry (en de kijker) graag een blik gunt in haar goedgeproportioneerde decolleté en ook in de bar treffen we een aantrekkelijke, wulpse bardame aan, die het flirten ook niet kan laten. Wat ze in de sullige Harry zien, is een raadsel. In het huis naast dat van Harry en Beth komt de Frans-Belgische Marie (Lyne Renee) wonen. Beth heeft meteen een hekel aan de in een uitdagend zwart jurkje geklede vrouw, maar Harry biedt – zonder dat hij daarmee iets anders bedoeld dan gewoon burenvriendschap – zijn hulp aan bij de verhuizing. Beth ziet het met lede ogen aan. Ze wordt hierin aangespoord door haar al even krankzinnige vriendin Luz (Adriana O’Neil), die Beth middels het leggen van Tarotkaarten wil wijzen op het gevaar dat Marie vertegenwoordigt.

Al snel wordt door beelden van Harry’s nachtmerries duidelijk dat zijn vader op gewelddadige wijze om het leven is gebracht. ‘The Box Collector’ maakt er geen geheim van wie er achter deze moord zit. Lange tijd is het dan ook geen enkele verrassing welke kant de plot op zal gaan, maar alsof schrijver Guy Lee Thys geen voorspelbaar eind aan zijn verhaal wilde breien, eindigt de film met een ontknoping die zo uit de lucht komt vallen dat je zou wensen dat er toch gekozen was voor een uitkomst die je aan zag komen. Daarbij komt nog dat de dialogen tenenkrommend slecht zijn geschreven en dan worden ze ook nog overdreven geuit door de cast. Het lijkt wel of ze denken dat ze op het toneel staan, zo theatraal wordt er geacteerd.

Verder hangt ‘The Box Collector’ van belachelijke en overbodige gebeurtenissen aan elkaar. De hele verhaallijn met betrekking tot Luz en haar overspelige en ratelslangen verzamelende man Burt (Michael Bowen) had, zonder dat dat van invloed zou zijn op de plot, geschrapt kunnen worden. De toevoeging van Maries dochtertje Kiki aan de film zorgt alleen maar voor onlogischheden: zo zie je Harry, Marie en Kiki gezellig picknicken aan de waterkant, waarna Marie Harry verleidt tot een (naakte) zwem- en vrijpartij. Kiki laten ze voor het gemak maar even achter op het picknickkleed, te midden van glazen wijn. Om nog maar te zwijgen van het gevaar om te verdrinken waarin de kleuter daardoor verkeert! Ook de komst van Maries ex-man (de Nederlander Victor Löw) slaat nergens op, anders dan dat Harry kan laten zien dat hij toch ook een echte man is. Daarmee heb je ook meteen een van de grootste problemen waar ‘The Box Collector’ mee te kampen heeft, te pakken: hoofdpersoon Harry is geen aannemelijke held, maar de personificatie van een ‘lulletje rozenwater’. Het feit dat hij dozen schildert (hij maakt schilderijen van dozen, hij beschildert geen dozen), is toegevoegd om hem wat diepgang te geven, maar vervolgens wordt dit zo slecht uitgewerkt dat het alleen maar verwarring oproept. Wat zijn drijfveren of achtergrond zijn blijft grotendeels onduidelijk en het lukt de kijker niet om sympathie voor hem op te brengen.

Liefhebbers van de Belgische up and coming actrices Marie Vinck (‘SM rechter’, ‘Vox populi’, ‘Amsterdam’ en ‘Loft’) en Lyne Renee (‘Ober’) hebben, gezien de fysieke optredens van deze dames, nog wel een reden om voor ‘The Box Collector’ te gaan zitten, maar verder is er bar weinig om de film aan te bevelen.