The Brotherhood of Tears – La confrérie des larmes (2013)

Regie: Jean-Baptiste Andrea | 100 minuten | thriller | Acteurs: Jérémie Renier, Audrey Fleurot, Mélusine Mayance, Bouli Lanners, Antoine Basler, Fabrice Michel, Denis Jousselin, Bruno Ricci, Affif Ben Badra, Luc Feit, Marco Lorenzini, Vicky Krieps, Thomas Morreal, Francesca Faiella, Olivier Bony

Veelzijdig en talentvol. Niet in een hokje te stoppen. Met de in Brussel geboren acteur Jérémie Renier (1981) kun je alle kanten op. De gebroeders Dardenne zagen het talent van hun landgenoot al  snel en gaven hem de hoofdrol in hun film ‘La promesse’ (1996) toen hij pas zestien jaar oud was. Later zouden ze meer films met hem maken, waaronder ‘L’enfant’ (2005) en ‘Le silence de Lorna’ (2008). Renier werkte ook al met François Ozon, Joachim Lafosse en Joe Wright. Hij maakte diepe indruk met zijn hoofdrol in de film ‘Cloclo’ uit 2012, over het tragische leven van de in Frankrijk mateloos populaire chansonnier Claude François, een van de schrijvers van het befaamde liedje ‘My Way’. Het mag duidelijk zijn: Renier heeft (nu al) een oeuvre om trots op te zijn. Dat ook hij zo nu en dan een mispeer maakt, zien we in ‘The Brotherhood of Tears’, een thriller uit 2013, geschreven en geregisseerd door Jean-Baptiste Andrea. Dat de film niet brengt wat we ervan gehoopt hadden, ligt overigens niet aan Renier, maar aan het merkwaardige script en vooral de potsierlijke ontknoping.

Renier speelt Gabriel Chevalier, een Parijse oud-rechercheur van begin dertig die in de financiële zorgen is geraakt. Vanwege zijn gok- en drankprobleem lukt het hem maar niet om een baan vast te houden, terwijl hij het geld wel hard nodig heeft om zijn schulden af te betalen en om zijn twaalfjarige dochter te onderhouden. De moeder van het meisje is op tragische wijze om het leven te komen en dus staat Gabriel er alleen voor. Totaal berooid en ten einde raad, besluit hij op het aanbod van een mysterieuze maar steenrijke vreemdeling in te gaan. Hij neemt een baan aan, waarbij hij de hele dag in een leeg kantoor moet wachten tot hij gebeld wordt. En als dat dan gebeurt, krijgt hij de opdracht een mysterieuze zwarte koffer te bezorgen. Hij wordt de hele wereld over gestuurd, maar verdient wel bakken met geld en dus houdt hij zich aan de enige regel die hem met klem is opgelegd: kijk nóóit wat er in het koffertje zit.

Tot zo ver is ‘The Brotherhood of Tears’ een weinig origineel, maar onderhoudend mysterie. Halverwege de film gaat het echter mis: Gabriel ontdekt steeds meer vreemde zaken aan zijn lucratieve baantje en besluit op onderzoek uit te gaan. Hij krijgt daarbij hulp van de ambitieuze agente Claire (Audrey Fleurot, de pinnige roodharige schone uit ‘Intouchables’ (2011)), want er moest uiteraard een ‘love interest’ in de film verwerkt worden. Zodra de actie de overhand neemt, vliegt ‘The Brotherhood of Tears’ uit de bocht. De ontknoping is even naargeestig als lachwekkend en vergezocht. Het is dat Renier onze sympathie in de eerste helft van de film heeft weten te winnen en we dus toch willen weten hoe het hem vergaat, dat we verder kijken. Maar ook het talent van de hoofdrolspeler is niet voldoende om het gebrekkige script –  en daarmee de film – overeind te houden. Jammer, want er had zeker meer ingezeten.

‘The Brotherhood of Tears’ verschijnt dinsdag 4 februari 2014 op DVD.