The Brothers Solomon (2007)

Regie: Bob Odenkirk | 89 minuten | komedie | Acteurs: Will Arnett, Will Forte, Chi McBride, Kristen Wiig, Malin Akerman, Lee Majors, Michael Ormsby, Bob Odenkirk, Sam Lloyd, Charles Chun, Ryun Yu, Bill Hader, Jenna Fischer, Susanne Wright, Derek Waters, Chandler Hill, Ashley Johnson, Brooke Bloom, Anna Becker, Brian Scolaro, Anita Maria Taylor, Nicole Randall Johnson, Stephanie Courtney, Michael Naughton, Steven Pierce, Todd Far, Barbara Perry, Casey Rose Wilson, Bruce Green, Hyla Matthews, Aly Carpenter, Eric Hoffman, Jason Pardo, John Colton, Fatmo Dabo, Rob McKittrick, Ginger Williams, Jesse Warren, Andrew Friedman

De Canadese acteur Will Arnett is voornamelijk bekend van zijn rol als George “Gob” Bluth II in de hitcomedyserie ‘Arrested Development’. Zijn als schermbroer opdravende Will Forte, die eveneens het scenario voor ‘The Brothers Solomon’ schreef, heeft veel komische ervaring opgedaan in ‘Saturday Night Live’. Beide acteurs zijn echter nog niet geroutineerd genoeg voor het dragen van een speelfilm. ‘The Brothers Solomon’ draait volledig om de belevenissen van de twee broers en de absurde humoristisch bedoelde ongein die ze uithalen. Bijrollen van Malin Akerman, Lee Majors, Kristen Wiig en Chi McBride dienen slechts als opvulling, er is voor hen geen plaats voor komische dialogen of acties.

De twee broers hebben een sterke band met hun vader (Lee Majors), die na het overlijden van zijn vrouw de liefste wens van zijn zoons, namelijk verhuizen naar de Noordpool (omdat de Kerstman daar woont), vervult en ze vervolgens zelf opvoedt en scholing geeft. Deze beschermende omgeving heeft ervoor gezorgd dat er aan de sociale vaardigheden van John en Dean nogal wat schort. Wanneer de film begint, zien we ze wanhopig daten met beeldschone vrouwen, maar beide jongemannen weten de eerste afspraakjes erg knap te verprutsen. Zo gaat John voor het hoofdgerecht al op de knieën voor Jenna Fischer, en bewijst Dean de vader van zijn date het ultieme respect door hem vol op de mond te zoenen… Waar zou het toch fout gaan? Wanneer Ed, de vader van de jongens in coma raakt, zien de twee sukkels zich voor een nieuwe opdracht: het zorgen voor nageslacht. De dokter van Ed vertelt John en Dean dat het de grootste wens van hun vader is om een kleinkind te krijgen. De broers hopen dat het uitkijken naar de geboorte zijn leven zal verlengen.

Gezien de dikte van de borden voor de hoofden van de onnozele John en Dean is het onmogelijk om een vrouw zover te krijgen dat ze een normale relatie met een van hen krijgt, laat staan dat er sprake is van voortplanting. Gelukkig hebben de broers dit zelf ook door en grijpen ze al gauw naar andere middelen. Voor 12.000 dollar vinden ze Janine (Kristen Wiig) die draagmoeder wil zijn. Nu moeten de twee losers echter nog bewijzen dat ze het vaderschap waard zijn.

‘The Brothers Solomon’ is een erg flauwe komedie, met af en toe best aardige grappen, zoals de vliegtuig banner, met een gigantisch lange boodschap er op, maar zelfs deze grap gaat – letterlijk – te lang door. De asociale vaardigheden van de broers zijn sporadisch leuk om te zien, maar meestal veroorzaken de gebeurtenissen ongemakkelijkheid bij de kijker. Voorbeeld hiervan is de scène bij de speeltuin, waarin John en Dean in een blauwe auto – zonder andere bijbedoelingen als het leren omgaan met kinderen – een lief meisje uitnodigen in hun auto om een ijsje te gaan halen. Ook de scène waar John erachter komt dat hij onvruchtbaar is, waarop hij blij uitroept in ieder geval geld te besparen op condooms – brengt een onaangenaam gevoel teweeg. Geen rollen-over-de-vloer-van-het-lachen film dus, maar een paar glimlachjes zitten er toch wel in. Zou je in het echte leven met een grote boog om de gebroeders Solomon heenlopen, op het scherm kun je ze allicht een kansje geven.