The Choice (2016)

Regie: Ross Katz | 107 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Benjamin Walker, Teresa Palmer, Maggie Grace, Alexandra Daddario, Tom Wilkinson, Tom Welling, Jesse C. Boyd, Brad James, Noree Victoria, Anna Enger, Lou Lou Safran, Vance Griswold, Brett Rice, Ashley LeConte Campbell

Aan al het goede komt een eind, ook aan het succes van Nicholas Sparks. Zijn elfde boekverfilming, ‘The Choice’, wist maar een fractie van de winst van zijn meer rendabele adaptaties binnen te halen. Leverden films als ‘Message in a Bottle’, ‘The Notebook’ en ‘Dear John’ elk rond de 115 miljoen dollar op, bleef ‘The Choice’ steken op nog geen 20 miljoen. Als gevolg daarvan werd in juni 2016 besloten productiemaatschappij Nicholas Sparks Productions op te heffen. Toch is ‘The Choice’ helemaal niet zo’n verkeerde keuze als je een avondje romantisch wil zwijmelen.

Travis Shaw (Benjamin Walker) is een levensgenieter, een ladies’ man en nog totaal niet op zoek naar iemand om zich mee te settelen. Wanneer zijn nieuwe buurvrouw Gabby (Teresa Palmer) bij hem komt klagen over geluidsoverlast, is dat niet direct een goede basis voor een fijne vriendschap. Wanneer Gabby ontdekt dat haar hond zwanger is, beschuldigt ze de hond van Travis er van haar gedekt te hebben. Travis neemt haar getier nauwelijks serieus, maar raadt haar desondanks een dierenarts in het dorp aan. Niemand minder dan Travis zelf blijkt één van de dierenartsen in de praktijk te zijn én zijn hond is – natuurlijk – al maanden geleden gecastreerd, dus Gabby kijkt lelijk op haar neus. Maar dat weerhoudt haar er niet van om haar buurman te blijven bekritiseren. Tot de dag dat hij haar uitnodigt om met hem en zijn vrienden mee te gaan op een boottocht; ze leren elkaar iets beter kennen en ’s avonds bij een dinertje springt de vonk zelfs over. Er is één probleem: Gabby heeft al een vriend. Ryan (Tom Welling) werkt in hetzelfde ziekenhuis, waar zij ook werkt. Zijn vader is daar haar mentor, want Gabby is nog hard aan het studeren. Wanneer Ryan voor zijn werk een paar weken op reis moet, ontwikkelt de relatie tussen Gabby en Travis zich in een rap tempo. Voor wie zal Gabby kiezen: flierefluiter Travis of de zekerheid van Ryan?

Net als de meeste andere Nicholas Sparks-verfilmingen, is ook ’The Choice’ verre van volmaakt. Van de kijker wordt meerdere keren verwacht het logisch nadenken opzij te zetten. Gabby lijkt oprecht verbaasd dat ze na een heerlijke tijd met Travis nog een vriend blijkt te hebben. Heeft ze al die tijd zich niet gerealiseerd waar ze mee bezig was? Toch is dat eerste uur van ‘The Choice’ prima tijdverdrijf. Het gekibbel tussen twee aantrekkelijke jonge personages die een tastbare chemie hebben, is vermakelijk. Er zijn hele aardig ingevulde bijrollen, waarbij met name Tom Wilkinson de moeite waard is. Ook Maggie Grace als Travis’ zus is een waardevolle aanvulling. Zij krijgen daadwerkelijk iets te doen, en zijn niet alleen maar opvulling in het voorspelbare verhaal. Ze vormen een geloofwaardige familie. Wellicht is het ook daarom dat Gabby’s personage minder goed uit de verf komt. Haar achtergrond wordt in een enkele scène uit de doeken gedaan en aanvankelijk is ze ook niet eens echt aardig.

Na dat eerste uur komt het verhaal in een stroomversnelling, om zeven jaar later met een typische Nicholas Sparks-twist te komen. De film boet dan aan kracht in, maar toch heb je dan al genoeg in de personages geïnvesteerd om te blijven kijken. ‘The Choice’ zal liefhebbers van de andere Nicholas Sparks-films ook wel bekoren, maar als je daar al nooit vrijwillig voor koos, hoef je geen hoge verwachtingen van ‘The Choice’ te hebben.

Bioscooprelease: 4 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 22 juni 2016