The Christmas Miracle of Jonathan Toomey (2007)

Regie: Bill Clarke | 91 minuten | familie | Acteurs: Luke Ward-Wilkinson, Tom Berenger, Joely Richardson, Aran Bell, Clare Burt, Benji Compston, Elliot Cowan, Sam Douglas, Benjamin Eli, Robert Jezek, Jack Montgomery, Jenny O’Hara, Ronald Pickup, Derek Riddell, Saoirse Ronan, Karen Westwood, Sarah Wildor, Lia Williams, Sunna Yates

Hoogtepunt van elk kerstfeest voor Thomas McDowell is als hij samen met zijn vader de figuren van de kerststal bij de boom plaatst, de bekroning van een gezellig samenzijn van de familieleden met hun bedienden onder het genot van veel en lekker eten. Zijn ouders houden zielsveel van elkaar en natuurlijk van Thomas en ook de verstandhouding met de overige familieleden en de hulpen in de huishouding is vol warmte en genegenheid.

Dit idyllische familieleven komt abrupt tot een einde als de vader van Thomas een oproep tot mobilisatie krijgt en niet lang daarna sneuvelt in de oorlog. Zijn moeder verkoopt noodgedwongen de familiezaak en het huis in de stad en ze gaan bij haar zus wonen die in afwezigheid van haar man hun boerderij draaiende houdt. Zowel Thomas als zijn moeder moeten hun steentje bijdragen, maar er is gelukkig ook nog tijd om aan de zeer kunstzinnige timmerman Jonathan Toomey te vragen of hij nieuwe beeldjes voor de kerststal wil maken die zoveel mogelijk moeten lijken op de set die Thomas is kwijtgeraakt bij de verhuizing. Tot hun verbazing mogen ze van de stugge en mensenschuwe Jonathan toekijken als hij werkt aan de replica’s.

Dit is een dappere poging om een sentimenteel en voorspelbaar drama op een niet drakerige manier te verfilmen. Op een rustige manier en veelal indirect bereikt de kijker belangrijke informatie, zoals de manier waarop de moeder van Thomas van een hopeloze kluns in de keuken verandert in een volleerde chef: van de eerste keiharde, zwartgeblakerde baksels en oneetbare kledders tot geslaagde cakes, lekkere broden en smakelijke maaltijden. En hiermee wordt natuurlijk ook haar geleidelijke aanpassing aan haar nieuwe leven gesymboliseerd.

Maar het blijft toch vooral steken in een poging. Het is namelijk een echte, echte kerstfilm en zelfs als je de ergste zoetigheid met een welwillend oog tot je neemt, is het toch wel erg veel van het goede. De manier waarop Thomas tegen Jonathan Toomey zijn vroegere beeldjes beschrijft, is licht misselijkmakend, en ook je gevoel voor realiteit, iets waar je bij een kerstfilm vooral niet te streng in moet zijn, wordt zwaar op de proef gesteld bij het zien van Tom Berenger als verdrietige weduwnaar die mensenschuw zit te wezen in zijn kartonnen sprookjesbos. Maar als je in de juiste, dat wil zeggen sentimentele stemming bent, dan is dit misschien niet eens zo’n onaardige film voor de kerst.

Diana Tjin-A Cheong