The Cold Light of Day (2012)

Regie: Mabrouk El Mechri | 93 minuten | actie, thriller | Acteurs: Henry Cavill, Verónica Echegui, Sigourney Weaver, Caroline Goodall, Joseph Mawle, Emma Hamilton, Rafi Gavron, Bruce Willis, Roschdy Zem, Michael Budd, Óscar Jaenada, Joe Dixon, Jim Piddock, Lolo Herrero, Alex Amaral, Mark Ullod, Andrea Ros, Colm Meaney

Will Shaw (Henry Cavill) is een jongeman van midden in de twintig en zoals zoveel van zijn leeftijdsgenoten is hij druk bezig met zijn carrière op gang te krijgen. Om dit te bereiken heeft hij inmiddels net een eigen bedrijfje gestart. Veel tijd voor zijn familie, die in Spanje is neergestreken, heeft hij de laatste tijd door zijn drukbezette leven niet gehad. Om hier verandering in te brengen besluit hij voor een lang weekend naar Spanje over te komen om met zijn familie te gaan zeilen. Dit op het eerste oog zo onschuldige weekend verandert al snel in een nachtmerrie wanneer zijn familie ontvoerd wordt en Will erachter komt dat hij nog vierentwintig uur de tijd heeft om hen te redden van een zekere dood.

Een gebrek aan goede acteurs kun je ‘The Cold Light of Day’ niet verwijten. Een blik op de cast leert dat naast Henry Cavill (bekend van zijn hoofdrol in ‘Immortals’ en in 2013 te zien als Clark Kent/Superman in Zack Snyders ‘Man of Steel’) de makers ook de grootheden Bruce Willis en Sigourney Weaver voor de film hebben weten te strikken. Toch zullen fans van met name Bruce Willis van een wel heel koude kermis thuiskomen. Zijn karakter, dat van Wills vader Martin, verdwijnt namelijk al na amper een half uur uit het verhaal en zijn rol is zo marginaal dat het bijna misleidend voelt om te vermelden dat hij schittert in deze film. Sigourney Weaver heeft gelukkig een wat grotere rol gekregen en ze is zeker overtuigend in haar vertolking van Jean Carrack, de baas (of collega??) van Wills vader. Datzelfde kan niet van hoofdrolspeler Henry Cavill gezegd worden. Hoe hard de makers ook hun best gedaan hebben om de kijker sympathie voor Will te laten opbrengen, het lukt ze nergens. Sterker nog: het wordt eigenlijk met de seconde vervelender om naar Will te moeten kijken en zijn schreeuwerige, hysterische persoontje staat in schril contrast met de veel rustigere Jean. Je zult jezelf er hierdoor dan ook regelmatig op betrappen dat je stiekem meer sympathie met de daders dan met het slachtoffer hebt.

Ook de overige rollen zijn niet best ingevuld. Tijdens zijn zoektocht door Madrid naar de ontvoerders komt Will al vrij snel Lucia (Verónica Echegui) tegen en de twee besluiten samen de zoektocht naar de familie van Will voort te zetten. Qua karakter passen de twee perfect bij elkaar. Daar waar Will het nodig lijkt te vinden om elke zin uit te schreeuwen, daar blinkt Lucia uit door haar panische gedrag. Dit duo zorgt er dan ook voor dat de decibellen je om de oren vliegen. De twee acteurs lijken zich geen raad te weten met de teksten en scenario’s waar de makers ze mee opzadelen. Het is pijnlijk om te zien dat er zo weinig uit de in potentie zo sterke cast gehaald wordt.

Naast het dubieuze acteerwerk is ook de actie niet om over naar huis te schrijven: de vele achtervolgingen door de straten van Madrid hebben maar weinig om het lijf. Wat overblijft is dan ook een ronduit middelmatige actie/thriller, hoewel de toevoeging ’thriller’ eigenlijk al te veel eer voor ‘The Cold Light of Day’ is. Spanning is er niet en het uiteindelijke verhaal, over een aantal organisaties die wraak op Wills vader willen nemen stelt teleurstellend weinig voor en blinkt uit in ongeloofwaardigheid.

Waar ‘The Cold Light of Day’ in het begin door de relaxte setting aan de Spaanse Costa de illusie wekt dat het wel het een en ander te bieden heeft, is dit gevoel halverwege de film al weg. Jammer dat regisseur Mabrouk El Machri, het zeer genietbare ‘JCVD’ op laat volgen met deze dertien-in-een-dozijn film, die een bioscooprelease eigenlijk niet verdient.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 31 mei 2012
DVD- en blu-ray-release: 14 november 2012