The Collection (2012)

Regie: Marcus Dunstan | 79 minuten | actie, horror, thriller | Acteurs: Josh Stewart, Emma Fitzpatrick, Christopher McDonald, Lee Tergesen, Tim Griffin, Andre Royo, Randall Archer, Shannon Kane, Brandon Molale, Erin Way, Johanna Braddy, Michael Nardelli, William Peltz, Daniel Sharman, Justin Mortelliti

Eigenlijk is ‘The Collection’ helemaal niet zo’n verkeerde film. Er is echter één probleem. Om hem te kunnen waarderen moet je van films als ‘Saw’ en ‘Hostel’ houden, maar als je ‘Saw’ en ‘Hostel’ al kent heeft ‘The Collection’ weinig nieuws te bieden.

‘The Collection’ is het vervolg van ‘The Collector’, een horrorfilm uit 2009 die in concept bedoeld was als een prequel voor de Saw-franchise, maar al snel werd bewerkt tot losstaand verhaal. De engerd-van-dienst van de reeks is de Collector, een mysterieuze figuur in fetisjkleding die op diverse plekken in de stad slachtingen aanricht en van elke plaats delict steeds één levend slachtoffer meeneemt voor zijn verzameling. Deze onfortuinlijke zielen worden opgeslagen in hutkoffers, om vervolgens te worden gemarteld of – als de Collector een creatieve bui heeft – verwerkt te worden tot een kunstzinnige klomp lichaamsdelen.

In ‘The Collection’ zien we hoe de dief Arkin (Josh Stewart), die in deel één in zo’n hutkoffer belandde, erin slaagt om aan de klauwen van de Collector te ontsnappen. De pret is van korte duur, want terwijl hij in het ziekenhuis van zijn beproevingen ligt te bekomen wordt hij benaderd door de rijke Mr. Peters (Christopher McDonald). Peters dwingt de dief om terug te gaan naar de schuilplaats van de Collector en deel te nemen aan een reddingsactie om zijn ontvoerde dochter Elena (Emma Fitzpatrick) te bevrijden. Arkin weet als enige lid van het reddingsteam wat hem te wachten staat: een verlaten hotel vol dodelijke boobytraps. En als de boobytraps de klus niet klaren is er altijd nog de Collector zelf, met zijn mes en zijn nietpistool.

‘The Collection’ zit vakkundig in elkaar, wordt fatsoenlijk geacteerd, is af en toe best eng en bevat alle gore die je je maar kan wensen, maar origineel is het allemaal niet. Een vroege scène – waarin de Collector in een nachtclub een ploegschaar over de dansende menigte heenstuurt – weet puur door de schaal van de slachting nog wel te verrassen, maar daarna is het toch vooral een kwestie van ‘been there, done that’. Conclusie: in het horrorgenre begint de martelmoeheid toe te slaan. En dan nog iets. Hoe komt het dat reddingsteams in dit soort films nooit aan hun superieuren laten weten waar ze uithangen? Dat lijkt ons toch geen overbodige luxe als je op het punt staat om een martelpand binnen te gaan. Ons eindoordeel: niet slecht, maar alleen voor de liefhebber.

Paula Koopmans

‘The Collection’ verschijnt donderdag 27 juni 2013 op DVD en blu-ray.