The Collector (2009)

Regie: Marcus Dunstan | 90 minuten | horror, thriller, misdaad | Acteurs: Josh Stewart, Michael Reilly Burke, Andrea Roth, Juan Fernández, Karley Scott Collins, Daniella Alonso, Haley Pullos, William Prael, Diane Ayala Goldner, Alex Feldman, Madeline Zima, Robert Wisdom, Patrick Rizzotti, Jayme Suzonne Riser, Krystal Mayo

Een doos waarin zich een persoon bevindt en een huis vol levensgevaarlijke boobytraps, dat klinkt wel erg als het zoveelste deel uit de ‘Saw’-reeks. Niet voor niets was regisseur Marcus Dunstan dan ook verantwoordelijk voor het script van ‘Saw’ delen vier, vijf en zes. Fundamenteel is er aan ‘The Collector’ dan ook weinig verschil met de ‘Saw’-films, en kan de film dus een rechtstreeks aftreksel van een populair concept genoemd worden.

Na een psychedelische intro maken we kennis met Arkin (Josh Stewart), een klusjesman die bij de familie Chase in dienst is. De Chases gaan op vakantie en aan Arkin de taak om onder meer de ramen te beveiligen tegen inbraak. In werkelijkheid houdt Arkin het huis in de gaten om achter de locatie van de kluis te komen, zijn vrouw heeft namelijk schulden die afbetaald moeten worden. Eenmaal op zoek naar de kluis wordt Arkin opgeschrikt door bizarre geluiden, hij blijkt toch niet de enige in het huis te zijn. Meer verrassende ontwikkelingen volgen, het huis zit namelijk vol met boobytraps. Zal Arkin deze helse omgeving levend kunnen verlaten?

Van het verhaal moet ‘The Collector’ het niet hebben, het niet al te best uitgewerkte script moet de film vullen tot het moment van overleven. En overleven is dan ook alles wat de klok slaat. Antwoorden op enige vragen hoef je dan ook niet te verwachten, zo wordt de motivatie van de verzamelaar niet duidelijk terwijl het hier het in feite om gaat, een verzamelaar van mensen. Je wilt toch weten waarom iemand dit doet en waarom daar allemaal boobytraps voor nodig zijn plus de nodige martelingen. Toch is de film zo af en toe best spannend wanneer Arkin en de verzamelaar een kat-en-muisspel spelen en van elkaars positie op de hoogte worden gebracht door bijvoorbeeld een krakende traptrede. Een gebrek aan bloed is er evenmin, er verdwijnen heel wat spijkers en messen in lichaamsdelen.

Dit is ook meteen één van de zwakke punten van de film. De vallen zijn een beetje makkelijk en kinderachtig, zolang het maar een scherpe punt heeft en het met een noodgang in iemand lichaam of hoofd wordt gepompt is het blijkbaar al lang goed voor de regisseur. Je kunt wel je twijfels zetten bij het feit dat Arkin gewoon kan inbreken zonder dat de verzamelaar het merkt en wanneer hij de geluiden hoort en op onderzoek uitgaat het hele huis vol zit met boobytraps, de verzamelaar had deze nooit zo snel aan kunnen brengen omdat hij druk bezig was één van de slachtoffers van het huis te pijnigen. Wonderlijk is overigens het bijtende zuur dat werkelijk door alles heen gaat, behalve de grond waarop het ligt.

‘The Collector’ is bij vlagen spannend maar het uitgekauwde principe en het gebrek aan innovatieve boobytraps maken de film zeker niet tot een uitschieter.

Meinte van Egmond