The Congress (2013)

Regie: Ari Folman | 122 minuten | animatie, science fiction | Acteurs: Robin Wright, Harvey Keitel, Jon Hamm, Paul Giamatti, Kodi Smit-McPhee, Danny Huston, Sami Gayle, Michael Stahl-David, Michael Landes, Sarah Shahi, Ed Corbin, Christopher B. Duncan, Evan Ferrante, Frances Fisher, John Lacy

Te bizar gewoon. Hét moment van het bizarre, half geanimeerde ‘The Congress’ begint ergens in de woestijn. We zien het personage Robin Wright (gespeeld door Robin Wright), rijdend over een verlaten weg. Bij een veiligheidspost moet ze een drankje innemen omdat voorbij de slagboom een ‘all animated zone’ wacht. Dan rijdt ze verder en veranderen zijzelf en de wereld om haar heen in animatie. Als kijker denk je alleen: WTF!!

Het is niet eens het vreemdste moment uit een film waarvan het verhaal zich nauwelijks laat navertellen. In het eerste deel laat de actrice Robin Wright zich scannen, omdat haar uiterlijk de uiterste houdbaarheidsdatum bijna is gepasseerd en ze steeds waardeloze rollen kiest. Haar gescande kopie kan voortaan alle rollen spelen die de studio maar wil. In het tweede deel, beginnend met genoemde autorit, bezoekt de geanimeerde Wright een congres van haar filmstudio Miramount. Daar zal een nieuwe technologie gelanceerd worden die de wereld gaat veranderen. Denk animatie. In het derde deel zien we wat die technologische revolutie oplevert.

Hoewel ‘The Congress’ losjes gebaseerd is op een dertig jaar oud verhaal van Stanislaw Lem, gaat hij in op zaken die nu spelen. Hoe diep mogen grote bedrijven ingrijpen in onze levens? Waar blijft authenticiteit en menselijkheid als technologie het hele leven vormgeeft? Wat is geluk waard, als het uit een flesje komt? De antwoorden zijn aan de kijker.

De vragen die de film oproept zijn verstopt in een aantrekkelijke verpakking. Het verhaal is intelligent en complex, maar met een beetje goede wil prima te volgen. De animaties zijn een langgerekte psychedelische trip, zonder hulp van paddenstoelen of geheimzinnige drankjes. En hoewel dit meer een film is voor het brein en oog dan voor het hart, zijn er genoeg dramatische verwikkelingen.

Helaas duren sommige scènes iets te lang, vooral de therapeutische scansessie had wel wat korter gemogen. Ook is het verwarrend om in een toch al lastige sequentie een paar droomscènes voorgeschoteld te krijgen, hoe mooi  die verder ook zijn. Neemt niet weg dat ‘The Congress’ een must-see is voor iedere avontuurlijke filmliefhebber. Dit is geen film maar een belevenis. Gordel om en gaan.

Bioscooprelease: 9 januari 2014