The Contract (2006)

Regie: Bruce Beresford | 97 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: John Cusack, Morgan Freeman, Jamie Anderson, Ned Bellamy, Margarita Blush, Doug Dearth, Megan Dodds, Didem Erol, Cory Hardrict, Jonathan Hyde, Corey Johnson, Alice Krige, Thomas Lockyer, Ryan McCluskey, Mircea Monroe, Paul Ripple, Ian Shaw, Bill Smitrovich, William Tapley, Lonny W. Waddle, Anthony Warren, Les Weldon

Morgan Freeman en John Cusack zijn twee acteurs die al lang geleden hun sporen verdiend hebben in Hollywood. Beide acteurs staan garant voor spannende, fascinerende en in het geval van Cusack, vooral interessante films. In ‘The Contract’ is Cusack een vader die met z’n zoon uit kamperen gaat en Morgan Freeman speelt een schurk en Morgan Freeman als schurk is natuurlijk altijd interessant. Helaas redden deze twee mannen ‘The Contract’ niet, dit is een zeer middelmatige film geworden.

Ray (John Cusack) besluit in het kader van “de familiebanden aantrekken” te gaan kamperen met z’n puberende zoon Chris. Chris heeft namelijk een joint gerookt en omdat hij in de ogen van de gemiddelde rechtschapen, godvrezende baseballdad slechts een enkele stap verwijderd is van een heroïneverslaving wordt het tijd dat vader en zoon wat “qualitytime” gaan doorbrengen en zo besluiten ze een paar dagen te gaan kamperen in de woeste natuur van de staat Washington. Al gauw stuiten ze op een US Marshall die een gevangene genaamd Frank Cordell (Morgan Freeman) bij zich heeft. De ordehandhaver is echter zwaargewond en verzoekt vlak voordat hij zijn laatste adem uitblaast of Ray er zorg voor wil dragen dat Frank aan de autoriteiten wordt uitgeleverd. Frank is niet zo maar een schurk, maar een professioneel huurmoordenaar en zijn team is naarstig op zoek naar hem. Ray is een oud politieagent en een fatsoenlijk man en besluit dus deze opdracht aan te nemen ook al maakt Frank hem goed duidelijk dat er een team van getrainde huurmoordenaars in de buurt zit om hem te redden.

Dat is meteen het eerste minpunt van de film, de keuze die Ray maakt. Hij is in de bergen om met zijn zoon te kamperen en besluit niet alleen zijn eigen leven, maar ook dat van Chris op het spel te zetten. Hij weet niet wat Frank misdaan heeft, hij weet dat Frank’s team dichtbij is en wat voor kans heeft hij als onderwijzer nu tegen getrainde ex-militairen uitgerust met geavanceerde wapens? Een totaal onlogische keuze, elke ouder had voor de veiligheid van z’n kind gekozen, maar Ray niet, die speelt liever de held.  Het verhaal hoeft verder niet al te veel uitgelegd te worden: Ray, Frank en Chris worden achtervolgd door de mannen van Frank en Ray moet alles op alles zetten om zichzelf en zijn zoon in veiligheid te brengen en er en passant ook nog even voor zorgen dat de geplande aanslag van Frank’s team verijdeld wordt. Het is het aloude verhaal van de lone warrior die, ondanks dat alle kansen tegen hem zijn gekeerd zich ineens ontpopt tot een ware held en die onverschrokken en geïnspireerd het gespuis te lijf gaat. Het is een verhaal dat al vele malen getoond is en ook vele malen beter. Een film met een standaard, voorspelbaar script is op zich geen probleem, maar in zo’n geval moet juist de nadruk liggen op andere elementen zoals actie, karakterontwikkeling, special effects, acteerwerk en cinematografie.

‘The Contract’ slaagt nauwelijks in die opzet. Morgan Freeman en John Cusack zijn twee uitstekende acteurs en zij doen hun werk naar behoren, vooral Morgan Freeman is erg aangenaam om naar te kijken. Ondanks dat hij een gewetenloze huurmoordenaar is kan je niet anders dan sympathie voor hem opbrengen, hij blijft toch altijd een beetje die lieve oude man met de prachtige stem.  Helaas is ‘The Contract’ aan de trage kant, het grootste gedeelte van de film behelst de achtervolging door de wildernis en hier had simpelweg meer actie in gemoeten. De spanning is niet altijd voelbaar aanwezig en dat is jammer. Er is geen ruimte voor karakterontwikkeling, de personages zijn oppervlakkig en her en der potsierlijk clichématig en de dialogen zijn van een laag niveau en tonen geen enkele diepgang en dan zit er ook nog eens een totaal overbodig romantisch subplotje in. Het enige echte hoogtepunt van ‘The Contract’ zijn de prachtige natuuropnames van de wildernis in de staat Washington. De beelden van de bossen, valleien en watervallen zijn werkelijk adembenemend, maar ook deze kunnen dit dertien-in-een-dozijn actie/avontuur-vehikel niet redden.

Hendrik Dijkhuis