The Coven (2015)

Regie: John Mackie | 90 minuten | fantasie, horror | Acteurs: Dexter Fletcher, Cloe Mackie, Holly Mackie, Mark Harris, Tony O’Callaghan, Howard Lee, Magda Rodriguez, Billy Red Mackie, Kazim Benson, Madeleine Rose Witney, Maya Charlery, Rachel Summers, Fiona Maeve O’Brien, Josie Benson, Angel Makedonski

Vijf tienermeisjes zijn helemaal in de ban van de geheimzinnige verhalen die ze op school hebben gehoord over de Coven: een open plek in het bos, omringd door dertien oude eiken. Een paar jaar geleden zijn daar tijdens Halloween zeven mensen spoorloos verdwenen. Dat weerhoudt de meiden er echter niet van om met Halloween de nacht door te brengen in het sinistere bos. In de Coven (het Engelse woord voor heksenkring) zien ze dat iemand kort geleden de naam ‘Lucifer’ in de grond heeft gekrast. Een van de meiden wil stoer doen en schrijft haar naam en die van haar vriendinnen onder de desbetreffende beginletters. Zo blijven er nog twee letters over: de L en de E. En dan belanden de vijf in een gruwelijke nachtmerrie…

Heksen zijn een dankbaar onderwerp voor horrorfilms. Denk aan een succesvolle serie over drie goedaardige heksen als “Charmed” en een meer duistere film als het horrorjuweeltje ‘The Craft’. Het zal de meer oplettende filmfans niet ontgaan dat de hoes van ‘The Coven’, waarop vier tienermeiden in schooluniform staan afgebeeld, opvallend veel lijkt (bijna een op een) op de filmposter van ‘The Craft’. Ook thematisch zijn er wel overeenkomsten, maar kwalitatief heb je al vrij snel nadat je ‘The Coven’ in je dvd-speler stopt door dat het daarna wel ophoudt met de gelijkenissen tussen de twee films. Waar ‘The Craft’ door de evenwichtige opbouw, aardige acteerprestaties van de hoofdprotagonisten en goede schrikmomenten boeiend en op momenten daadwerkelijk eng is, is ‘The Coven’ een zeer matige en volstrekt oninteressante film. Het verhaal is warrig en incoherent, terwijl het acteerwerk van de hoofdrolspeelsters vaak zo houterig is dat Pinokkio er zelfs nog jaloers op zou zijn. Hoewel de officiële synopsis de kijker een filmische nachtmerrie belooft, zijn de schrikscènes zo dun gezaaid en matig uitgewerkt dat ‘The Coven’ nergens echt griezelig wordt. En dat is best zonde, want een thema als hekserij heeft op zich best potentie en kan in kundige handen een goede thriller of horrorfilm opleveren.

‘The Coven’ is een film waarbij de haren je om de verkeerde redenen te berge zullen rijzen. De nachtmerrie waar de makers over reppen heeft dan ook eerder betrekking op de kwaliteit dan op het griezelgehalte van dit broddelwerkje. Een draak van een film die je dus maar beter kunt mijden.

Frank Heinen

‘The Coven’ verschijnt dinsdag 24 februari 2015 op DVD.