The Croods (2013)

Regie: Kirk de Micco, Chris Sanders | 99 minuten | animatie, familie, komedie, avontuur | Originele stemmencast: Emma Stone, Nicolas Cage, Ryan Reynolds, Cloris Leachmann, Clarke Duke, Catherine Keener, Chris Sanders, Randy Thom | Nederlandse stemmencast: Waldemar Torenstra, Matteo van der Grijn, Sanne Wallis de Vries, Saar Koningsberger, Tim Knol, Paula Majoor

In ‘The Croods’ volgen we het allereerste prehistorische gezin (de Croods) dat op zoek moet naar een nieuw onderkomen wanneer hun grot is ingestort. De familie, die onder leiding van vader Grug (Nicholas Cage) overal gevaar ziet, ontdekt dat er een prachtig landschap is ontstaan met fantastische wezens. Ondertussen hebben de Croods te maken met dezelfde strubbelingen als ieder modern gezin en moeten ze een manier zien te vinden om met elkaar om te gaan. Tijdens hun reis ontmoeten ze Guy (Ryan Reynolds) die hen in aanraking brengt met nieuwe uitvindingen als vuur en schoenen. Grug vindt Guy maar niks, maar dochter Eep (Emma Stone) valt als een blok voor hem.

Regisseurs Kirk de Micco en Chris Sanders van ‘The Croods’ wilden een gezin creëren dat herkenbaar is voor iedereen. In die opzet zijn ze zeker geslaagd. Vele mannen zullen zich herkennen in het gevoel dat Grugs schoonmoeder bij hem oproept. Naast de herkenning zijn de scènes waarin het gezin te maken krijgt met nieuwe uitvindingen hilarisch. Want hoe reageer je op vuur als je het niet kent en hoe moet je voor het eerst lopen op schoenen? Dreamworks gebruikt vaak grote namen uit Hollywood voor de invulling van de stemmen. Nicolas Cage, Emma Stone en Ryan Reynolds hebben de leukste rollen en kunnen de meeste humor in hun personages leggen. Dat er ook veel fysieke overeenkomsten zijn tussen de echte acteurs en de personages is een leuke vondst. Stones karakter Eep heeft rood haar, Cage’s Grug heeft een lang gezicht en Guy heeft net zo’n indrukwekkend gespierd lichaam als Reynolds.

Bij een nieuwe animatiefilm van Dreamworks wordt altijd een vergelijking gemaakt met hun grootste concurrent Pixar. Zijn ze vernieuwend genoeg? Is het verhaal net zo origineel als die van de Pixar films? Met ‘The Croods’ doet Dreamworks een aardige poging maar komt ook nu net niet in de buurt van het hoge niveau. Gelukkig legt Dreamworks de nadruk op humor, iets waar zij altijd net iets beter in zijn dan Pixar. Het verhaal is ondanks de herkenbare situaties nauwelijks origineel te noemen. Een gezin dat elkaar soms niet uit kan staan maar wel van elkaar houdt, een koppige vader die bang is voor verandering en een tienerdochter die haar vleugels wil uitslaan. We hebben het al vele malen gezien. Ook de nieuwe wereld waarin de Croods terechtkomen is niet bijster origineel. De omgeving doet denken aan een geanimeerde versie van de planeet Pandora uit ‘Avatar’. Het is een mooie kleurrijke wereld, maar de animatie is niet vernieuwend. De leuke fantasiebeesten maken veel goed. De muis met de oren en slurf van een olifant en de muzikale luiaard zijn allemaal even aaibaar. De toevoeging van 3D is een goede vondst voor de eerste scène van de film waarin het gezin op jacht gaat naar eten. In dit fragment is de actie van hoog niveau en door het 3D effect is de snelheid (het gezin is constant aan het rennen) voelbaar. Helaas wordt het gebruik van 3D daarna nooit meer zo sterk ingezet.

‘The Croods’ is een komische familiefilm met in de hoofdrol een zeer herkenbaar gezin. Er valt genoeg te lachen en de bonte kleuren zijn een lust voor het oog. Ondanks het gebrek aan vernieuwing zullen de meeste volwassenen lachen om de bekende situaties en kinderen weglopen met de lieve fantasiebeesten.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 27 maart 2013
DVD- en blu-ray-release (ook 3D): 9 oktober 2013