The Crusader – Arn (2010)

Regie: Peter Flinth | 267 minuten | actie, avontuur, drama, romantiek, oorlog | Acteurs: Joakim Nätterqvist, Sofia Helin, Stellan Skarsgård

Het is alweer een poos geleden dat er een grootschalige ridderfilm verscheen. Ridley Scotts ‘Kingdom Of Heaven’ (uit 2005 alweer) was de laatste ‘echte’ ridderfilm die het witte doek haalde. ‘Ironclad’ uit 2011 wist – helaas – ook geen potten te breken. Blijkbaar zijn (vreemd pratende en zwalkende) piraten nu eenmaal populairder dan ridders. Kan het onlangs op dvd en blu ray verschenen ‘The Crusader – Arn’ daar verandering in brengen?

‘The Crusader – Arn’ gaat over de gelijknamige titelheld. Arn wordt door zijn gelovige ouders naar het klooster gestuurd, nadat hij ternauwernood een val van een toren heeft overleefd. Om God te ‘bedanken’ besluiten zijn ouders om hun zoon aan de kerk te geven. Het jochie leert van de monniken echter meer dan kalligraferen en bier brouwen. Al snel ontpopt de leergierige Zweed zich tot een geoefend boogschutter. Zijn leven verandert echter op slag als hij toegeeft aan een romance. Als de kerk daar achter komt, wordt Arn verbannen. Hij moet voor zijn ‘zonden’ boeten. Dat betekent dat hij naar Jeruzalem wordt gestuurd en als kruisvaarder moet vechten. Zal hij deze helse tocht overleven en kan hij zijn geliefde ooit nog in de armen sluiten?

Dit epos is geschreven door de Zweedse auteur en journalist Jan Guillou. Fans van Scandinavische literatuur zullen hem misschien kennen van het autobiografische ‘Evil’ dat ook verfilmd werd. Guillou is prima in staat om aansprekende personages te bedenken waarmee je je goed kunt identificeren. Ook werkt hij met grijstinten. Zijn personages zijn geen cartooneske helden of schurken. Arn ook niet.

Regisseur Peter Flinth heeft zichtbaar goed zijn best gedaan om de middeleeuwen op een zo realistisch mogelijke manier in beeld te brengen. Missie geslaagd, want ‘The Crusader – Arn’ ziet er geweldig uit. De weidse landschappen – van het Zweedse dorpje in het begin van de film tot aan de troosteloze woestijnvlaktes in het Heilige Land – zien er adembenemend uit en ook de kostuums mogen er zijn. Ook de personages zien er lichtelijk gehavend uit (er was nog geen tandpasta en make up toen), zoals je mag verwachten van een realistische weergave van de Middeleeuwen.

Het acteerwerk is sterk. Joakim Nätterqvist zet de met religie en liefde worstelende Arn goed neer. Je leeft met hem mee. Een ander sterk punt zijn de verschillende talen die gesproken worden. De Arabieren waartegen de kruisvaarders vechten, praten ook in het Arabisch. Dat versterkt het realisme. De vechtscènes zien er goed uit, al blijft het verrassend braaf qua geweld. Dit is geen ‘Spartacus’ waarin de hoofden en ingewanden in het rond vliegen (ook al wordt er in ‘The Crusader – Arn’ vooral met slagwapens gevochten). Wil je een gore – lees: realistische -weergave van Middeleeuws geweld zien, dan moet je maar ‘Ironclad’ kijken. ‘The Crusader’ is voor een breder publiek bedoeld. Deze televisieserie werd in eerste instantie flink verknipt, zodat het als speelfilm gepresenteerd kon worden. Door dat knip- en plakwerk verdween de karakterontwikkeling. Gelukkig is de televisieserie (die een dikke vier uur klokt) in zijn originele staat uitgebracht.

Fans van avonturenfilms die zich in de Middeleeuwen afspelen, kunnen hun lol op met deze serie. De aantrekkelijke prijs en de fraaie verpakking (‘The Crusader – Arn’ zit in een kloek steelbook) maken dit tot een must have.

‘The Crusader’ verschijnt dinsdag 29 mei 2012 op DVD en blu-ray (metal-case, met daarin deze 6-delige miniserie inclusief unieke extra’s: bonusdocumentaires ‘The Crusades’ en ‘The Knight’s Templar’ en de volledige bioscoopversie ‘Arn – The Knight Templar’).