The Damned – Gallows Hill (2013)

Regie: Víctor García | 84 minuten | horror, thriller | Acteurs: Peter Facinelli, Sophia Myles, Nathalia Ramos, Carolina Guerra, Sebastian Martínez, Gustavo Angarita, Juan Pablo Gamboa, Julieta Salazar, Tatiana Renteria

Is het je opgevallen dat filmpersonages bijna nooit naar goede raad luisteren? Stel: je rijdt door een vreemd land, het regent pijpenstelen en een agent vertelt je dat de weg onbegaanbaar is. Wat doe je dan? De hoofdpersonen in de horrorfilm ‘The Damned’ karren gewoon door. Zoals je kunt verwachten krijgen ze daar spijt van. Hun auto glibbert van de weg en belandt op z’n kop in een greppel. En dat is pas het begin van de ellende.

David Reynolds (Peter Facinelli) reist met zijn verloofde Lauren (Sophia Myles) naar Colombia om zijn dochter Jill (Nathalia Ramos) op te halen voor hun aanstaande bruiloft. Jill wil liever niet mee. Ze háát Lauren, heeft een leuk vakantievriendje (Sebastián Martinez) en kan het goed vinden met haar Colombiaanse tante (Carolina Guerra). Als het vijftal naar Medellin reist om Jills paspoort op te halen komen ze in de voorgenoemde greppel terecht. Bij een verlaten hotel hopen ze hulp te vinden. De eigenaar is een creep van de bovenste plank. Hij heeft weliswaar geen lijken in de kast, maar wel een verwaarloosde dochter in de kelder. De vijf bevrijden het meisje, maar ook daar krijgen ze spijt van.

Op zich is ‘The Damned’ niet verkeerd. De film ziet er verzorgd uit, bevat voldoende gore en kent een paar effectieve schrikmomenten. Helaas heeft regisseur Victor Garcia weinig nieuws te melden en dat is toch waar je als genre-fan op hoopt. Je kunt de horrorclichés een voor een afvinken: ruziemakende familie strandt in de middle of nowhere – check. Eng huis met nog engere eigenaar – check. Geheimzinnige entiteit in de kelder – check. De film maakt er een punt van dat de hoofdpersonen zelf ook geheimen hebben, maar dat voelt als een kunstgreep om diepte te suggereren. Gelaagd worden de personages er niet van. In de derde akte raakt ‘The Damned’ verstrikt in zijn eigen bezetenheids-mythologie. Echt spannend is de film dan allang niet meer, al heeft het einde toch wel weer iets naars. Vermakelijk genoeg, maar bepaald geen verplicht nummer.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 21 augustus 2014
DVD- en blu-ray-release: 12 december 2014