The Darjeeling Limited (2007)

Regie: Wes Anderson | 91 minuten | drama, komedie, avontuur | Acteurs: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Amara Karan, Wallace Wolodarsky, Waris Ahluwalia, Irfan Khan, Barbet Schroeder, Camilla Rutherford, Bill Murray, Anjelica Huston, Kumar Pallana

‘The Darjeeling Limited’ van Wes Anderson gaat over de haat en liefde tussen drie broers. Anderson weet met een serieus verhaal wel een echte komedie neer te zetten. Want hoe serieus het onderwerp ook is en hoe goed de acteurs ook hun best doen om niet alleen maar grappig te zijn maar vooral een oprechte rol te spelen, echt heel ernstig wordt het nergens. Een film met Adrien Brody, Jason Schwartzman en vooral Owen Wilson in de hoofdrollen kan ook alleen maar grappig zijn.

‘The Darjeeling Limited’ is een roadtrip van drie broers die elkaar sinds de dood van hun vader een jaar geleden, niet meer gesproken hebben. De oudste broer (Owen Wilson) wil de broers weer bij elkaar brengen en organiseert een treinreis door India die uiteindelijk moet leiden naar een bezoek aan hun moeder. Als de drie broers bij elkaar komen in de smalle treincoupé kunnen ze niet meer aan elkaars aanwezigheid ontsnappen. Dit levert natuurlijk de nodige confrontaties en hilarische situaties op zoals de ruzie om een riem die Peter als verlaat verjaardagscadeau van Francis krijgt maar die hij later terug moet geven omdat hij eigenlijk toch wel erg duur was. Dan is er nog de continue strijd van de heren onderling om wie nou het lievelingetje van vader was.

Na een avontuurtje met de stewardess, een incident met een ontsnapte slang en een ruzie die eindigt met pepperspray is de maat vol en worden ze uit de trein gezet en staan ze met koffers en al midden in de woestijn. De mannen gaan lopend verder met een karretje vol koffers. Als zij een vlot met kinderen te water zien raken twijfelen ze geen moment en springen ze alle drie in het water. Het lukt Peter niet om ‘zijn’ kind te redden en ze besluiten om in het Indiase dorp te blijven om het kind een laatste eer te bewijzen.

‘The Darjeeling Limited’ heeft nog een kort voorfilmpje genaamd ‘Hotel Chevalier’ dat in een kwartier tijd een zijstraat inschiet van het verhaal over de drie broers. En eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de hoofdfilm dit filmpje nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen. Dit voegt namelijk net dat beetje extra toe wat een goede film nodig heeft en waar je gedurende de 91 minuten die ‘The Darjeeling Limited’ duurt tevergeefs op zit te wachten.

Er zitten wel leuke grappen in het verhaal en hilarische situaties, vooral de ruzie met de pepperspray in de treincoupé waardoor ze uiteindelijk uit de trein gezet worden is erg grappig. En het constante gekibbel van de heren komt ook erg goed over omdat de drie acteurs duidelijk goed op elkaar ingespeeld zijn. Maar de film zelf komt nergens echt lekker op gang en dat is toch wel jammer. Zeker voor een film met zulke grote namen op de castlijst. De acteurs doen zeker hun best, ze zijn goed gecast en passen perfect in hun rol. Jack, Peter en Francis zijn echt drie broers die veel met elkaar gemeen hebben en veel dingen samen delen maar die elkaar ook af en toe niet uit kunnen staan.

‘The Darjeeling Limited’ is een aardige film. Leuk voor even tussendoor. Leuk om met vrienden of broers naartoe te gaan voor de gezelligheid. Je zult ongetwijfeld genieten van een grappig filmpje, maar echt bijzonder is deze film niet.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 28 februari 2008