The Dark: Nature’s Nighttime World (2012)

Regie: Jonathan Keeling, Rowan Musgrave, Will Ridgeon, Susanna Handslip | 177 minuten | documentaire | Voice-over: Andy Serkis | Met: Gordon Buchanan, Justine Evans, George McGavin, Bryson Voirin, Sophie Darlington

De mens is een soort van de dag die zich nooit helemaal op zijn gemak heeft gevoeld in het nachtelijk duister. Vandaar ook de in veel culturen diepgewortelde en hardnekkige angst voor typische creaturen van de nacht zoals vleermuizen. Op sommige plekken brengt de nacht ook reële gevaren voor de mens met zich mee, want het donker is zeker in bepaalde, soortenrijke delen van de tropen nog steeds het domein van veel formidabele roofdieren.

In de driedelige BBC-documentairereeks ‘The Dark’ gaat een team van wetenschappers en cameramensen in Latijns-Amerika (in zes maanden tijd filmde het team in Costa Rica, Venezuela, Brazilië, Peru en Chili) na het invallen van de duisternis op zoek naar een aantal bijzondere wezens van de nacht. Met behulp van geavanceerde nachtcamera’s (waaronder warmte- en infraroodcamera’s), weet het team op formidabele wijze een wonderlijke wereld voor het voetlicht te brengen die normaliter voor de meeste mensenogen verborgen blijft.

Het uiteindelijke resultaat mag er zeker zijn. Zo slaagt cameravrouw Justine Evans er bijvoorbeeld in om in Costa Rica, op een strand waar jaguars soms jagen op zeeschildpadden die aan land komen om hun eieren af te zetten, de grootste kat van Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika van dichtbij te filmen, terwijl het team in Chileens Patagonië met behulp van warmtecamera’s ook op het spoor komt van de poema. Vooral de scène waarin een jaguar letterlijk ongeveer een meter langs de schuiltent van Evans loopt is bloedstollend.

Naast de grotere dieren zoals de katachtigen, tapirs en rivierdolfijnen, heeft ‘The Dark’ ook oog voor de kleinere fauna die in de nachtelijke uurtjes tevoorschijn komt. Denk bijvoorbeeld aan kleurrijke tropische boomkikkers, maar ook aan spinnen die ingenieuze jachttechnieken hebben ontwikkeld om in het pikkedonker hun kostje bij elkaar te kunnen scharrelen. Hoewel de meeste mensen een afkeer hebben van de vaak uit de kluiten gewassen achtpotige en zespotige wezens die in de tropen na het invallen van de duisternis uit hun spelonken kruipen, verwelkomt bioloog George McGavin deze creepy crawlers met een aanstekelijk en oprecht enthousiasme. Hij is bijvoorbeeld zo blij als een kind als zijn collega Sophie Darlington de jachttechniek van een ‘netwerpende’ spin uit de familie der Deinopidae mooi op film vast weet te leggen.

Behoorlijk uniek zijn de in de Braziliaanse Pantanal opgenomen beelden van een boomklimmende reuzenmiereneter (gedrag van een normaal veeleer dagactieve soort dat nog nooit eerder was gefilmd) en de shots van vampiervleermuizen die zich op een Chileens eiland tegoed doen aan het bloed van rustende zeeleeuwen.

‘The Dark’ is een mooie, wonderlijke en wetenschappelijk uitstekend onderbouwde serie die licht werpt op de geheimzinnige nachtnatuur die normaliter niet door veel mensen wordt aanschouwd. Zonder meer een aanrader dus voor de liefhebber van de betere natuurfilm.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 17 april 2015 (BBC Earth: Elements of Nature box).