The Deep (1977)

Regie: Peter Yates | 123 minuten | horror, thriller, avontuur | Acteurs: Robert Shaw, Jaqueline Bisset, Nick Nolte, Louis Gossett Jr., Eli Wallach, Dick Anthony Williams, Earl Maynard, Bob Minor, Teddy Tucker, Robert Tessier, Lee McClain

Regisseur Peter Yates maakt met ‘The Deep’ een film over de jacht op een schat op de bodem van de zee. De gehele film stoelt op bovenstaande premisse die erg dun blijkt om de algehele kwaliteit op peil te houden. Puike rollen van Louis Gossett Jr., Jaqueline Bisset en Robert Shaw. Grotendeels gefilmd onder water.

De zoektocht naar een schat is een idee dat doorgaans vooral kinderen bezighoudt. Regisseur Yates (‘Bullit’) verwezenlijkt zijn kinderdroom en zorgt ervoor dat ‘The Deep’ bijna uitsluitend leunt op een ouderwetse jacht op de schat. Naar verloop van tijd blijkt die gedachte te weinig inhoud te hebben. Waar je in het begin meeleeft en hoopt dat Nick Nolte en Jaqueline Bisset de slag van hun leven slaan in de wateren van Bermuda, wordt die zoektocht geleidelijk aan irritant. De duikpogingen zijn legio, maar de obstakels en tussenkomsten even talrijk.

Aan de cast ligt het niet, hoewel Nolte (’48 Hours’) niet een van zijn beste rollen speelt. Interessant is wel dat hij gaandeweg de film transformeert van een jonge hond in een serieuze, enigszins afgestompte vent. Louis Gosset Jr. (‘Iron Eagle’) is nu eens de boef Henri Cloche, die met voodoo en andere lage middelen probeert om de jacht naar de schat te dwarsbomen. Bisset (‘Class’), die haar relatie nieuw leven wil inblazen op vakantie. is sterk als vriendin van Nolte. Bovendien is ze aan het begin van de film een ongemeen sexy verschijning, gekleed in wit badpak. Robert Shaw (‘Jaws’) verdient echter de meeste lof als Treece: een zeeman van het type ruwe bolster, blanke pit. Hartstikke goed!

De talrijke scènes onderwater zijn het meest in het oog springend aan ‘The Deep’. Yates toont je mooie plaatjes van het leven onder de zeespiegel en de gevaren die overal op de loer liggen. De nadruk op onderzeese gebeurtenissen zorgt voor een aparte draai aan de film. Veel ruimte voor fatsoenlijke dialogen is er natuurlijkerwijs niet. De karige inhoud van de film kan geleidelijk leiden tot verveling. Gevaar van buitenaf, zoals van Eli Wallach (‘The Good, the Bad, and the Ugly’) als de vage figuur ‘Coffin’, zorgen voor de nodige afleiding. Wanneer Bisset op gegeven moment belaagd wordt door een stel duistere figuren dat voodoopraktijken op haar botviert, is het even spannend, maar ook niet meer dan dat.

‘The Deep’ is gebaseerd op de roman van Peter Benchley: de auteur van ‘Jaws’. John Barry (‘The Persuaders!’) tekent voor de filmmuziek. ‘The Deep’ is echter bij lange na geen ‘Jaws’. Wederom maak je kennis met de wondere wereld van de zee, maar de spanning is in het algemeen ver te zoeken. Aardige film met mooie plaatjes, goede rollen van met name Shaw, maar een magere basis en weinig inhoud.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 13 oktober 1977