The Devil Inside (2012)

Regie: William Brent Bell | 83 minuten | horror, thriller | Acteurs: Fernanda Andrade, Simon Quarterman, Evan Helmuth, Ionut Grama, Suzan Crowley, Bonnie Morgan, Brian Johnson, Preston James Hillier, D.T. Carney, Marvin Duerkholz, Talyan Wright, Les Mahoney, Maude Bonanni, Suzanne Freeman, Marius Florian, Luca Bovelli

De duivel zal altijd een dankbaar onderwerp voor (horror)films blijven. De fascinatie voor deze kwade demon maakt hem een logisch onderwerp voor een film en in het verleden heeft de duivel dan ook al in een groot aantal films zijn intrede gedaan, dan wel in levende vorm, dan wel door een menselijk lichaam in bezit te nemen. Dit heeft absolute klassiekers opgeleverd, denk alleen al aan het legendarische ‘The Exorcist’ (1973). Ook de laatste jaren komen er nog regelmatig films met dit thema uit, zoals het redelijke ‘Devil’ (2010). Met ‘The Devil Inside’ hebben we nu de eerste en waarschijnlijk niet de laatste duivelse film van het jaar te pakken.

‘The Devil Inside’ valt meteen met de deur in huis. Als op een avond de telefoon van de alarmcentrale 9-1-1 overgaat, horen we Maria Rossi (Suzan Crowley) aan de lijn, die opbiecht zojuist drie mensen vermoord te hebben. Eenmaal op de plek van het misdrijf aangekomen blijkt hier geen woord van gelogen: de drie slachtoffers zijn stuk voor stuk op gruwelijke wijze aan hun einde gekomen. Maria Rossi wordt gearresteerd en overgeplaatst naar een kliniek in Rome. Vervolgens maakt de film een sprong van vijftien jaar. De dochter van Maria, Isabella Rossi (Fernanda Andrade), is inmiddels volwassen en probeert erachter te komen wat haar moeder tot deze daad dreef. Hiervoor reist ze naar Rome om op bezoek te gaan bij haar moeder en met een paar mensen die de duivel kunnen verdrijven (exorcisten) in contact te komen.

Laat je door dit spannende thema niet misleiden, na het zien van ‘The Devil Inside’ is de treurige conclusie dat er maar weinig spannends aan deze film is. Daarvoor zijn er veel te veel gebreken. Allereerst is ervoor gekozen om het geheel in beeld te brengen door middel van een groot aantal scènes die met een handcamera gefilmd zijn (denk hierbij aan de manier van filmen zoals we eerder zagen in ‘Paranormal Activity’). Hierdoor heb je continu het gevoel naar een documentaire te kijken en dit werkt niet goed. Daarnaast gebeurt er heel weinig, zeker het eerste deel van de film bestaat hoofdzakelijk uit vele (vaak overbodige) scènes waarin informatie over de duivel en hoe mensen bezeten kunnen raken gegeven wordt, veelal door middel van interviews met ‘experts’ op dit gebied. Het is een vreemde keuze om op deze manier het verhaal te vertellen en net zoals in ‘Paranormal Activity’ draagt het zeker niet bij aan een spannende sfeer.

Ook verder deugt er maar weinig van ‘The Devil Inside’. Wanneer er later in de film eindelijk een paar duiveluitdrijvingen plaatsvinden, maken deze nou niet bepaald heel veel indruk: los van een paar kleine schrikmomentjes is dit toch decennia geleden in ‘The Exorcist’ allang geperfectioneerd en de krakende botten en het vele geschreeuw zorgen niet voor het beoogde, beangstigende effect. Combineer dit met het weinig overtuigende acteerwerk en het enige wat deze film nog kan redden is een goed einde.

Echter: waar een goed slot ervoor kan zorgen dat je ook aan een slechte film nog een goed gevoel kan overhouden, is dit bij ‘The Devil Inside’ niet het geval. Integendeel, het einde vergroot alleen nog maar meer het gevoel dat de hele film eigenlijk één grote anticlimax is. De ontknoping komt immers zo abrupt dat je het idee krijgt dat de makers ook niet meer wisten hoe ze een punt achter het verhaal moesten zetten. Het is al helemaal jammer omdat er in het laatste deel van de film net een beetje vaart en actie in het verhaal komt. Het einde van ‘The Devil Inside’ is wat dat betreft de definitieve genadeklap voor deze toch al duivels slechte film.

Martijn Scheepers

Waardering: 1

Bioscooprelease: 9 februari 2012