The Divergent Series: Allegiant (2016)

Regie: Robert Schwentke | 120 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: Shailene Woodley, Zoë Kravitz, Naomi Watts, Theo James, Miles Teller, Maggie Q, Jeff Daniels, Ansel Elgort, Bill Skarsgård, Jonny Weston, Joseph David-Jones, Robert Dane Goodwin, Keiynan Lonsdale, Nadia Hilker, Courtney Hope, Maria Howell, Andy Bean, Amy Parrish, Ken DuBois, Anna Stevenson

De twee eerder verschenen delen van de ‘Divergent’-cyclus zijn typische generieke, maar ook wat rommelige young adultfilms, die vooral uitblinken bij de gratie van het door Shailene Woodley vertolkte hoofdpersoon Tris. De jonge vrouw wordt door haar brandmerk van afwijkende als gevaar gezien voor de dystopische gemeenschap in een vervallen Chicago. In haar strijd tegen de gevestigde macht komt ze geregeld voor dilemma’s over het goede en het kwade te staan. De onzekerheid die daaruit voortvloeit past in de kern goed bij die van de adolescenten van nu. Samen met het voortreffelijke spel van Woodley zorgt dat identificatiepotentieel er voor dat de films niet geheel zijn weggevallen in de young adultjungle. ‘Allegiant’, nummer drie is volgens de ongeschreven regels van dit soort genrefilms in twee delen opgesplitst, borduurt daar in het begin van de film aangenaam op voort.

Aan het einde van deel twee is de heersende macht in het vervallen Chicago omver geworpen. Onder het nieuwe bewind, onder leiding van de onverschrokken Evelyn (Naomi Watts), is een nieuwe start ingezet. Oude gezaghebbers worden middels een proces terecht gesteld. Tris bevalt het allerminst. Haar opgedrongen leiderschap is als een knellende schoen, zeker als de nieuwe leiders in oude fouten beginnen te vervallen. Het liefst zou ze van alles en iedereen wegvluchten, maar de steile muren rondom de stad zijn een letterlijke sta-in-de-weg. Maar wanneer ook haar broertje Caleb (Ansel Elgort) op het punt staat terechtgesteld te worden, zet ze ondanks hun getroebleerde verleden alles op alles om een ontsnappingsroute te vinden. Samen met vriend Four (Theo James) en enkele andere bondgenoten proberen ze het volk dat buiten de ommuurde stad leeft te bereiken.

Dat begin kijkt lekker weg. Het hoge tempo, de strakke actie en het sterke karakter van Tris geven de film die typische frisheid die kenmerkend is voor de young adultfilm. De bovengemiddelde regie van Robert Schwentke doet daar nog een schepje bovenop. De belichting is fraai sprookjesachtig. De heldhaftige positionering van de personages is effectief. Ondanks dat de decors soms wat te veel aanvoelen als artificieel studio- of computerwerk, tentoonspreidt ‘Allegiant’ meer dan zijn voorgangers overtuigingskracht.

Na verloop van tijd vervalt ‘Allegiant’ echter wel heel erg in oude thematische herhalingen. Het idee dat een kleine minderheid bepaalt voor de grote massa komt na de twee eerdere delen niet bepaald meer als een verrassing. Net zo min als het pleidooi voor uniciteit en individuele wilskracht. Simpel gezegd hergebruikt ‘Allegiant’ precies dezelfde plotlijnen als zijn voorganger. Van groei is daardoor nauwelijks sprake. Ook de personages ontkomen niet aan dat gebrek aan vooruitgang. Dat komt hoofdzakelijk doordat de rol van Tris kleiner is ten opzichte van de twee prequels. De main selling point van de reeks komt daardoor niet tot zijn recht. Daartegenover staat dat er meer aandacht voor de bijrollen is. Vooral Theo James mag als Four laten zien dat hij gegroeid is als acteur. Toch is het te hopen dat in het afsluitende deel Tris weer met de protagonistenscepter mag zwaaien.

Wouter Los

Bioscooprelease: 9 maart 2016
DVD- en blu-ray-release: 13 juli 2016