The Doom Generation (1995)

Regie: Gregg Araki | 85 minuten | actie, komedie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: James Duval, Rose McGowan, Johnathon Schaech Cress Williams, Skinny Puppy, Dustin Nguyen, Margaret Cho, Lauren Tewes, Christopher Knight, Nicky Katt, Johanna Went, Perry Farrell, Amanda Bearse, Parker Posey, Salvator Xuereb, Heidi Fleiss, Don Galloway, Bullet, Dewey Weber, Zak Spears, Paul D. Flow

Deze film is het middenstuk van het door regisseur Gregg Araki bedachte drieluik ‘Teenage Apocalypse Trilogy’. De eerste film was  ‘Totally Fucked Up’ en ‘Nowhere’ is de hekkensluiter. In het duistere ‘The Doom Generation’ speelt bruut en vooral zinloos geweld de hoofdrol.

‘The Doom Generation’ draait om Amy, haar geliefde Jordan en gezamenlijke vriend Xavier. Dit drietal is in een driehoeksverhouding beland. Het trio rijdt doelloos door Amerika en zaait daar dood en verderf. Tussen het neermaaien van passanten door, bespringt het drietal elkaar. Althans als de gebruikte drugs niet voor impotentie gezorgd hebben. Seks en geweld is hun core business.

‘The Doom Generation’ is een nihilistische film vol seks en geweld. Denk dan aan het vroege werk van Tarantino en ‘Natural Born Killers’ van Oliver Stone. Dan weet je eigenlijk al wat je kunt verwachten. Araki bezuinigt niet op expliciet geweld en het bloed spuit vrolijk in het rond. De iconische (en helaas overleden) filmrecensent Rogert Ebert beloonde deze film met nul sterren, omdat het geweld geen betekenis heeft. Araki probeert te shockeren en daar slaagt hij bij vlagen vrij aardig in, omdat het geweld bruut en overdadig is.

Doordat het zo overdadig is, gaat de ‘shock value’ er op den duur wel van af. Net als bij de recente opleving van Japanse splatterhorror het geval is: na een tijdje herken je het trucje en is de verrassing eraf. ‘The Doom Generation’ is een trucje. Een fraai in beeld gebracht trucje weliswaar, maar toch. De videoclipmontage ziet er goed uit en de vlotte soundtrack mag er ook wezen. Voor diepgang moet je deze film echter niet kijken.

Araki werkt in de marge en kiest voor shockeffecten in plaats van voor glad popcornvermaak à la Hollywood. Wil je een ultragewelddadige cultfilm vol seks en geweld zien, dan kun je deze productie een kans geven.

‘The Doom Generation’ verschijnt dinsdag 29 oktober 2013 op DVD.