The Dreamers (2003)

Regie: Bernardo Bertolucci | 115 minuten | drama, romantiek, geschiedenis | Acteurs: Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel, Anna Chancellor, Robin Renucci, Florian Cadiou

De visie van Parijs in 68 is gebaseerd op ‘The Holy Innocents van Gilbert Adair’, waarna regisseur Bernardo Bertolucci zijn film vol stopte met beelden van klassiekers als ‘Scarface’ en ‘À bout de souffle’. De vrije denkbeelden over politiek, seks en film zijn trouw aan de tijd, en Isabelle, Theo en Matthew passen als cinefielen prima in het beeld, al leiden de spanningen tot meer. Waar Theo en Matthew ruziën over Buster Keaton, Jimi Hendrix en Mao, zijn de sensuele tonen die Isabelle achterlaat in zo’n mate aanwezig dat een conflict niet uit kan blijven.

Filmmakers zijn als voyeurs in ‘The Dreamers’, en wanneer de choquerende seksuele spelletjes van de tweeling de atmosfeer intenser maken, is het bijna onmogelijk niet terug te denken aan ‘Last Tango In Paris’, Bertolucci’s ultieme statement over seks, vrijheid en politiek, die in 1972 niet alleen bij de kijker een verontrustende indruk achterliet; Maria Schneider beweerde dat de film haar leven had verwoest en Marlon Brando zei zich verkracht te voelen – een bijzondere uitspraak van de man voor wie de film heeft gezien.

De tijd heelt – vrijwel – alle wonden; Bertolucci is twee Oscars rijker en hij heeft opnieuw een jongedame gevonden die haar lichaam op een immens persoonlijke manier met de camera deelt. Maar ‘The Dreamers’ slechts als seksueel statement zien, is de film te kort doen. Daarvoor zijn de verwijzingen te fraai, is de cinematografie van Fabio Cianchetti te schilderachtig en de acteerprestaties te stijlvol. Het is in vele opzichten meer een ode aan de cinefilie en aan Frankrijk in 1968; voor even leek het alsof alles kon en alles mocht – de vrije visie van de studenten in Parijs zag voor enkele tellen het paradijs op aarde neerdalen, bevrijd van het juk, geïnspireerd door duizenden en gespiegeld naar cinematisch evenbeeld.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 1 april 2004