The Dutch Master (1994)

Regie: Susan Seidelman | 28 minuten | komedie, korte film, romantiek | Acteurs: Mira Sorvino, Aida Turturro, Sharon Angela, Rick Pasqualone, Charles E. Gerber, Richard DeDomenico, Vincent Pastore, Lina Koutrakas, Sasha Veldman, Emmanuel Xuereb, Rudolf Martin, Ruth Maleczech, Gabriel Barre, Hollis Granville, Tracey James, Lost Forever, Jill Yablon

Susan Seidelman, de cineaste die de meeste bekendheid verwierf met haar Madonna vehikel ‘Desperately Seeking Susan’ (1985), ontving in 1994 een Oscarnominatie voor haar korte film ‘The Dutch Master’. In dit humoristische filmpje maken we kennis met Teresa (Mira Sorvino), een mondhygiëniste in New York. Ze staat op het punt te trouwen met de stoere politieagent Joey (Rick Pasqualone). Haar twee collega’s, tevens beste vriendinnen, Kim (Aida Turturro) en Dorothy (Sharon Angela) zijn de eerste die merken dat er iets vreemds met Teresa aan de hand is. Normaal gesproken eten ze hun hotdogs in de lunchpauze op terwijl ze op de trappen van The Metropolitan Museum of Art zitten, op een dag laat Teresa weten naar binnen te willen. We volgen Teresa terwijl ze dwaalt door de zalen van het museum, als ze betovert lijkt te worden door een schilderij van Pieter de Hooch. Vervolgens laat ze langzaam maar zeker haar hele leven bepalen door dit schilderij en wat ze er in ziet.

De bijfiguren in ‘The Dutch Master’ geven rechtstreeks aan de kijker commentaar op de gebeurtenissen die zich in de weken voorafgaand aan het huwelijk afspelen. Haar verloofde, collega’s, haar ouders, Seidelman laat ze allemaal aan het woord. Hierdoor wordt een documentaire-achtige stijl gecreëerd, welke prima werkt in combinatie met de verhalende scènes, waarin Mira Sorvino op fenomenale wijze gestalte geeft aan Teresa (overigens spreekt zij geen woord in de film). De film, die in diverse landen in compilaties onder de noemer ‘Tales of Erotica’ op dvd uitgebracht is (evenals in Nederland), is licht erotisch getint, en dit is geheel te danken aan het spel van Sorvino. Haar beleving van de seks met Joey is op een humoristische manier in beeld gebracht, evenals haar verveelde uitstraling bij het optreden van de Chippendales; het is echter haar lichaamstaal in het museum en de gezichtsuitdrukkingen in haar fantasie die de kijker bewust laten worden van de passie die zij wel degelijk in zich voelt.

Een sterk script, goede acteerprestaties en mooie beelden. Humor en erotiek blijken prima samen te gaan in dit onderhoudende filmpje.